טיפים לחורף חם

בואו של החורף המהווה שם קוד לשגרה השוחקת מציב אתגרים רוחניים לא פשוטים בפני גבאי ושוחרי בתי הכנסת. ר' אלון חאמי בטור מיוחד על חורף, קדושה, ובתי כנסת

 
בראשית דברי אציין כי החורף הוא זמן עדיף לניצול הזמן למרות שהוא קצר יחסית לקיץ, וידוע כשהזמן קצר הערך השעה רב יותר, וכבר אמרו חז"ל "החכם עיניו בראשו" מכאן מסר לגבאים להכין את ביהכ"נ כבר מיום חמישי ולא לחכות ליום שישי לרגע האחרון שכולם עסוקים בהכנות לשבת בבית, שהרי מה שהלב חושק הזמן עושק.

היערכות בתי הכנסת לחורף
ההכנות מתחלקות לשנים. האחד הכנות גשמיות : כגון:
 
1. יש לגזום ענפים מסוכנים מהעצים הסמוכים העלולים בעקבות הרוחות העזות לפגוע במתח חשמל או ח"ו בעוברים ושבים, יש להזמין את העירייה או הרשות המקומית במוקד 106 וכן לוודא שהרשויות דאגו לניקיון של תעלת הביוב או הניקוז המים. וכדו'
 
2. כדאי לבדוק שיפועים ברחבה שאינם לכיוון פתח ביהכ"נ, לצערנו הרב לפני כמה שנים היה חורף קשה ובכמה מקומות טבעו בתים. בעיר חולון נטבעו חמישה ספרי תורה בבית הכנסת רחל אמנו והובאו לקבורה רח"ל.
 
3. חשוב גם לפרוש את השטיחים לאחר ניקיון מהאבק שנצבר בהם. בשום פנים לא לשטוח אותם לפני שינוקו זו סכנה לאנשים האלרגיים לאבק כמו גם למבוגרים. אנשים רבים מתעטשים בתחילת החורף בביהכ"נ ולא מזהים את הגורם. ניקיון השטיחים או חוסר נקיונם ליתר דיוק הוא אחת הסיבות המרכזיות שגורמות אלרגיות לעיטוש. נקודה חשובה נוספת השייכת לתחום זה היא שהאבק עולה מטבעו למעלה וחוסם את המסננים של המיזוג כך שהאוויר היוצא מהם מעורב בריח בלתי נעים. כך גם לגבי התנורי חימום שנוגע בהם אבק יוצא ריח לא נעים באוויר.

הצד הרוחני: לא פחות מהצד הגשמי מחייב גם הוא הכנה. מומלץ להכין דף של שעות התפילה, קבלת שבת, שיעורי תורה ותפילת יציאת השבת. זה יכול למנוע מהרבה מאחרים לתפילות להזדרז בעקבות ה"מודעות" תרתי משמע.

פעילויות לילדים בלילות החורף
ב"ה יש לי את הזכות מזה שש שנים להפעיל מרכז אבות ובנים ע"י עמותת יד לחינוך. בכל מוצש"ק מתאספים הורים וילדים ללימוד בצוותא עם הבנים. זו חוויה מאתגרת, והיא נושאת פרסים, הפתעות, דרשה קצרה, והביתה למיטות... הרווח הוא גם לאמהות שמארגנות את הבית לשבוע החדש ומאידך הערך הרוחני והחינוכי לאבות ולבנים בל יסולא בפז.

המעונינים להצטרף לקבלת דפי עבודה,פרסים, רעיונות תמיכה ועידוד יכולים להתקשר לטלפון 050-2644995או לקבל פרטים באתר:www.yad-lachinuch.co.il
 
איחורים לבית הכנסת בימי שישי הקצרים
העצה היעוצה לסיים את העבודה מוקדם ככל האפשר, ואף להכין את שולחן השבת עוד מיום חמישי בלילה. גם מקלחות הילדים ראויות להיות מוקדמות וכמובן את הגיהוץ ובגדי השבת שיהיו מוכנים מבעוד מועד. כך יאפשר להורים התארגנות מהירה וזמינה לכל דבר שידרש עוד בטרם כניסת השבת. ועל כך כבר אמרו חז"ל מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת.

על גבאי ביהכ"נ לבדוק את מיחם המים עוד ביום חמישי לוודא שהוא עובד ולהרתיח את המים. גם ניקיון ביהכ"נ עשוי להיערך ביום חמישי בערב. אין מצווה לדחות הכל ליום שישי...
 
יציאת השבת
כפי שאמרנו ניתן לפתוח שיעור לאבות ובנים והפרטים צויינו לעיל. יש המקיימים שיעורי תורה לגברים או שצופים בשיעורו של הרב עובדיה יוסף באמצעות הלוין. חשוב לזכור ענין חשוב: סיוע בבית לאישה בעת הצורך.
 
שיעורי תורה בשבתות הקצרות
מומלץ, בערב שבת, שרב ביהכ"נ יאריך בדרשה שהרי גם כך מסיימים מוקדם. אין מה למהר, ואם הציבור קצר רוח ניתן לעשות את הדרשה אחרי תפילת ערבית. אני ממליץ לעשות פיוטים במה שמכונה היום 'עונג שבת'. ניתן לעשות זאת גם לאחר הסעודה הראשונה או לחילופין לאחר סעודה שניה והכל לפי הנוחות לציבור. למרות השבת הקצרה ניתן בהחלט לקיים שיעורי תורה. בבית הכנסת שלנו בחולון, מתקיים שיעור תורה הנמסר על ידי כותב השורות בעזרת ה', והנוכחות של הציבור מלאה. לאחר מכן מתפללים מנחה וסועדים סעודה שלישית.
 
המדור נערך על ידי
אלון חאמי
יו"ר ארגון בזמן
טלפון: 5047924 03 
דוא"ל: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.