מסע הרב הראשי ביישובי עוטף עזה

כשהרב הראשי הגיע ליישובי עוטף עזה: הגאון רבי דוד לאו, רבה הראשי של מדינת ישראל, ערך סיור מקיף ביישובי הדרום-עוטפי עזה במסגרת ארגון 'איילת השחר'.

אל הרב התלוו ראש הארגון הרב שלמה רענן, המנכ"ל הרב אריה סירוקה, והזמר החסידי המוכר אלי פרידמן.

הסיור נפתח במושב עֵין הַבְּשׂוֹר שבחבל אשכול שהוקם בשנת 1982 על ידי קבוצת מפונים מחבל ימית שבסיני, חלקם ממפוני המושב שדות.

מר צבי ויצמן מתושבי הקיבוץ מספר ל'מעט בית מקדש', כי הביקור היה 'מרגש מאד, לא בכל שני וחמישי רב ראשי מגיע ליישוב'. מר ויצמן ארגן את תפילת שחרית בבית הכנסת ביישוב, שהחלה בשעה שבע: "בדרך כלל אין לנו מנין בימות החול אלא בשבתות וחגים, אך הפעם התכנסו עשרות אנשים לכבודו של הרב".

לפני העמוד עבר המוזיקאי אלי פרידמן ולאחר התפילה שוחח הרב עם התושבים. מלבד המשתתפים המקומיים הגיעה גם נציגות יפה מהקיבוצים תלמי יוסף, ניר יצחק, בארי, שדי אברהם, ניר עוז.

על מה דיברתם עם הרב?

"אנשים סיפרו על עצמם, על ניסיונות הקמת בית הכנסת ביישובם ועל הקשיים הנלווים לכך. הרב הסביר כי צריך סבלנות. הרי דוד המלך היה זה שרצה לבנות את בית המקדש, אך בסופו של דבר מי שכונן אותו היה בנו – שלמה. ישנם מצבים בהם צריך להתאזר בסבלנות עד שהמקום יבנה".

במושב עין הבשור שהוקם לפני 35 שנים היה תמיד בית כנסת, אך במשך מספר שנים המקום פעל על 'אש נמוכה'. לפני מספר שנים הגיע למקום רב מטעם 'איילת השחר' בשם הרב שחר בוצחק, שהעיר את המקום, הרחיב את הקהילה וכיום היא פורחת ומשגשגת. "ביום כיפור האחרון היו כמאה אנשים בבית הכנסת בתפילת נעילה", אומר ויצמן.

לפני מספר שנים עזב הרב בוצחק את תפיקדו לאחר שמונה לרב יישוב אחר ואברך אחר מטעם איילת השחר שהה במקום שלש שנים.

"הרב לאו סיפר שיום קודם הביקור בעין הבשור שהה ביישוב אחר וכשסיפר להם כי יגיע למחרת למושב שאלו אותו אם בדק שיש שם מניין. ההופעה של עשרות האנשים עם בוקר היא התשובה הטובה ביותר", אומר הרב סירוקה. "למרות שהקהילה קטנה, הרב הראשי הסביר כי הם למעשה הנקודה הרוחנית ששומרת על הגבול של ישראל".

משם המשיך הרב לבית הספר נופי הבשור, שם שוחח עם מועצת התלמידים, עם הצוות החינוכי ועם ראש המועצה האזורית אשכול מר גדי ירקוני. אגב, ירקוני שהיה רכז המשק של קיבוץ נירים איבד את שתי רגליו מפצצת מרגמה במהלך מצבע צוק איתן. 

בשעה 11 הגיע הרב לקיבוץ יד מרדכי שם נשא דברים לפני תלמידי התיכון האזורי - בית הספר שיקמה ונפגש עם ראש המועצה האזורית חוף אשקלון מר יאיר פרג'ון.

הרב מסר שיחה גם לבית הספר היסודי 'חופים' של המועצה האזורית חוף אשקלון וביקר בקיבוץ נגבה.

"המסע היה מוצלח מאד. הגענו למקומות שקשה להם להכיל במשך השנה דפוסי חיים ודעות שונות משלהם והנה בימי הרחמים והסליחות הם היו קשובים לעוד דעות. לא תמיד הם הסכימו אתן כמובן אבל הם היו נכונים לשמוע", מסכמים ב'איילת השחר'.