סיור החודש: שני בתי כנסת בסנט לואיס

בסנט לואיס גרים כ-60 אלף יהודים, אם כי רבים מהם אינם דתיים. כארבעים אלף הינם רפורמים או קוסרבטיביים, 600 משפחות שומרות שבת, והיתר אינם משוייכים לזרם כל שהוא. לרפורמים עשרה בתי כנסת וכך גם לקונסרבטיביים, לקהילה האורטודוקסית שבעה בתי כנסת, בגליון זה נספר על שנים מהם: יאנג יזרעל, ויו סיטי שול.

שלשה שהם אחד

בעבר  - לפני כ-50 שנים - שכנו בעיר שלשה בתי כנסת: בית הכנסת חסד של אמת, בית הכנסת שערי חסד, ובית מדרש הגדול.

בית מדרש הגדול נסגר, ועבר לתוך תלמוד תורה המקומי ששמו הוא 'תורה פרפ'. בתלמוד התורה ללומדים מאות ילדים, והוא נחשב למוסד החרדי של העיר.

רב הקהילה היה הרב דניאל קיימאנס זצ"ל, וחלק מאנשי הקהילה נפטרו עד שלא נותר מנין.

בתי הכנסת התאחדו, חסד של אמת [חברא קדישא], שערי חסד, ובית מדרש הגדול והיו לבית כנסת גדול אחד. היה זה לפני כעשר שנים, ואז הם החליטו שהם מחליפים את השם של בית הכנסת ליו סיטי שול.

בסנט לואיס קאונטרי יש שלשה מיליון תושבים, ובתוכה יש מחוזות שונים, שכל אחד מהם נחשב ל'עיר' בפני עצמה. אחד מהמחוזות הוא יוניברסיטי סיטי, או בקיצור יו – סיטי, ועל כן נקרא בית הכנסת יו סיטי שול.

כרב בית הכנסת משמש הרב טנדלר, רב כריזמטי צעיר שהפך את בית  הכנסת למקום שוקק חיים.

 

u3 u4 u5 u6 u7

 

פעילות

בית הכנסת כאמור שוקק פעילות. במקום פועל בית יעקב המקומי, וגם שיעורי תורה ותפילות, שלש פעמים בכל יום. הרב טנדלר ביחד עם אשתו, הצליח לגייס לא מעט צעירים שמשתתפים בשיעורים הרבים. ביום חול ישנם כ-40 אנשים מידי יום, ובשבת מגיעים לא פחות מ-70.

פעילות נוספת, פחות מוכרת בארץ היא 'מנין למתחילים' בבוקר שבת. במהלך המפגש מקבלים הצעירים הסבר על תפילת השבת, על טקסטים מתוך התפילה, ומתאחדים עם הקהילה המרכזית לתפילת מוסף [המנין הראשי מתחיל בעשרה לתשע, והמנין לצעירים מתחיל בשמונה וחצי]. את המנין מפעיל הרב הנוסף במקום הרב סנדר הנשוי לבחורה מקומית, והצעירים מגלים התעניינות מרובה.

התפילות במקום טעונות ברגש, שירים נוסח קרליבך, ועוד. לאחר התפילה כמו ברוב בתי הכנסת באמריקה מתקיים קידוש גדול.

סעודה שלישית, נערכת אמנם בבית הכנסת כמו קהילות רבות נוספות, רק שבסעודה הזו משתתפים גם נשות הקהילה שיושבות ליד בעליהן למפגש טעון הווי יהודי ושירה. במהלך הסעודה מעלה הרב שאלה אתית-יהודית מאתגרת, וכלל הנאספים מנסים את כוחם בפתרון הדילמה לאור המקורות היהודים, אך גם האמריקנים ואפילו היוונים.

בית הכנסת יאנג יזרעל

בית כנסת יאנג יזרעל [ישראל הצעיר], הינו גם כן קהילה ותיקה מאד. למעלה מ-60 שנים.

רב בית הכנסת היה הרב ביננפלד, שהיה אחיין של רבי חיים עוזר גרודזינסקי, ושל רבי ברוך ליבוביץ' גדולי יהדות ליטא שקודם השואה.

לפני שנים אחדות עלה הרב ביננפלד לארץ, ואת מקומו מילא הרב שולמן, ששימש בעבר כרב בטורונטו. הרב שולמן הינו בוגר מכון לב.

הקהילה הפעילה בית ספר בשם בלק ישיבה סקול, אך בשנים האחרונות הוא נסגר. כיום יש לקהילה בית ספר יהודי שנקרא קדימה', המונה עשרות תלמידים.

יאנג יזרעל היא קהילה גדולה ופעילה. מניינים נערכים במקום בכל יום, ואף שיעורי תורה. בבית הכנסת פועל גם כולל 'ציוני' הנקרא 'תורה מציון'. למקום מגיעים שליחים ושליחות מהארץ.

יצויין כי 'יאנג יזרעל' בסנט לואיס נושא אופי ציוני, בדומה לזרם הדתי לאומי. כך למשל בשבת נערכת במקום תפילת 'מי שבירך לחיילי צה"ל', כמו גם תפילת 'צור ישראל וגואלו', הנאמרת לשלום מדינת ישראל.

 

 

הכנסת אורחים וביקור חולים בסנט לואיס

בסנט לואיס קיימים רופאים הנחשבים לבעלי מומחיות עולמית בתחומים. שמות של מגה-סטארים בעולם הרפואה כמו ד"ר פארק [נוירוכירורג], ד"ר מקינן [עצבים], ד"ר זילבר [פריון], עובדים בכבודם ובעצמם בבתי החולים הרבים הפזורים בעיר, ומטפלים בפציינטים המגיעים מכל רחבי העולם. במסדרונות אפשר לפגוש מתרגמים מקצועיים לשפות ערבית, סינית, רוסית וכו'. גם יהודים מגיעים מכל מקום בעולם לניתוחים ולטיפולים מורכבים בעיר.

המבקרים הרבים צריכים להתמודד עם נחיתה בעיר זרה, עם רקע של קשיי שפה, מנטליות דיכוטומית לזו שבישראל, מונחים רפואיים, אוכל כשר, לינה, שבת, תרופות, מה עושים? לחששות הללו, כמו בסיפורי אגדות היה סוף טוב. טוב מידי. היהודים בסנט-לואיס מתנהגים כמו מלאכים שנחתו בטעות על כוכב הלכת המריר וקשה היום שלנו, הם רכשו בסיוע הזוג היהודי הנדיב – מיכאל וקרול שטיינברג - בית מפואר, בו הם משכנים את המשפחות חינם אין כסף. הבית מרוהט בפאר, ועמוס במאכלים משקאות, תקשורת ואפילו תרופות.

פה זה לא נגמר, ועד הקהילה בראשותו של יהודי בשם הרב צבי זוריבין, וחברים וחברות נוספים הכוללים את הקהילות השונות בעיר, מכינים למשפחות ארוחות בשריות חמות וכשרות מידי יום המובאות הישר אל הבית, כשבמקביל הם משגרים סעודות אל בית החולים, ומלווים את החולים כמו בני משפחה. בקבוצת הווטסאפ של חברי הקהילה ניתן למצא את השאלות הבאות: מי פנוי מחר לתרגום ב-children's hospital  בשעה 7 לניתוח לזוג מישראל? האם יש בוסטר לילד פנוי לשבועיים הקרובים? מי יכול להמתין למזוודות של בני זוג שהפסידו את הטיסה שלהם אך המזוודות כבר נשלחו?

מה מוביל אתכם לפעול כך?

"אני חושב שראשית כל זה נותן לי פרספקטיבה לחיים, להבין שלא הכל מובן מאליו", מסביר אריק לוי, ישראלי לשעבר הנשוי למקומית ומכונה מאחורי גבו בשם 'אריק חסד', "זה גם ממלא אותי, אני זוכר שהבאתי פעם אחת לאם שהיתה כאן לבד אוכל ומקרר קטן לבית החולים, ובדרך חזרה בכיתי כמו ילד, התמכרתי לזה". הרב זוריבין, המכהן בתפקיד ראש הוועד של כלל הקהילות היהודיות בסנט לואיס לא מבין את השאלה: "יש ליהודים ערבות הדדית בסיסית, כולם דואגים לכולם, זה אפילו לא קשור לדת. אנשים מגיעים לכאן  לטפולים קשים, מלאי חרדות, ואנחנו מרגישים שזו המחוייבות שלנו להקל עליהם, להמעיט מהצרה שניחתה עליהם".