מעיין צבי: התגברות על מכשולים בדרך לבניית בית כנסת

מעיין צבי הוא קיבוץ במישור החוף ליד זכרון יעקב השייך למועצה אזורית חוף הכרמל. היישוב הוקם ב-30 באוגוסט 1938 כיישוב חומה ומגדל שהוקם על ידי חברי המכבי הצעיר שעלו בשנת 1935 מגרמניה [ויקיפדיה].

מעיין צבי הוא קיבוץ שאינו דתי, "חילוני לגמרי", אומר לנו רועי כהן, תושב הקיבוץ, "אם כי הוא אינו אנטי, אין לו רגשות נגד הדת". כהן הוא בעל תשובה שביחד עם אשתו התחזק לפני כ-7 שנים. לאחר שנולדה בתו הבכורה, התגוררו הזוג כהן בגרעין התורני בחיפה, אך כדי להיעזר בהורים שהתגוררו במעיין צבי – עברו לקיבוץ.

"רצינו להשפיע", מספר רועי, "התייעצנו עם הרב שלנו – הרב אבידן חזני ועשינו פעילות תורנית בקיבוץ. אשתי קיימה טקסי הפרשת חלה, היא גם מוסרת שיעורים לילדים מידי שבת. בחד הסוכות האחרון פתחנו את סוכתינו לחברים, ואירחנו כ-40 אנשים".

הפעילות ההתנדבותית של בני הזוג הובילה את אחד מחברי הוועד בקיבוץ להציע לגברת כהן הצעה מעניינת: "האם תרצי להקים בית כנסת בקיבוץ"? האיש הבטיח כי אם העניין יתקדם הוא יסייעם עם אישורים ועם מסמכים וכו'.

בית כנסת קיים ביישוב 'זכרון יעקב' המרוחק מעט מן הקיבוץ, בו מתפלל רועי, אך בקיבוץ עצמו אין כל בית כנסת. "חשבנו שנוכל לארגן מניין, עוד שבעה-שמונה אנשים, אשתי תוכל לעשות שם הפרשת חלה, ואני אנסה לארגן שיעורי תורה ופעילות רוחנית".

 

איך שמעתם על איילת השחר?

"לפני כמה שנים הייתי במילואים ושם סיפר לי בחור דתי ששמע שאני עובר לקיבוץ כי יש ארגון שעוזר לבתי כנסת ביישובים בשם 'אילת השחר'. כשהגיע הרגע נזכרתי בארגון ויצרתי קשר עם הרב שלמה רענן".

הרב רענן, מספר כהן, הבטיח לארגן את כל ריהוט בית הכנסת וגם לתרום ספר תורה. הוא ביקר מספר פעמים בקיבוץ ומעורב בכל ההליכים.

אלא שבית הכנסת עדיין לא נבנה בשל כשלים בירוקרטיים. בני הזוג וחבר הוועד  מצאו מקלט גדול ומרווח בו יוכלו לקיים את בית הכנסת. אלא שבקיבוץ פועלים שני וועדים – וועד הקיבוץ שאישר את הקמת בית הכנסת, ואגודת הקיבוץ. המקלט מסתבר שייך לאגודה והם לא מתנגדים להפעלת בית כנסת אך הם טוענים כי המקום הובטח לפעילות של קשישים מן הקיבוץ.

רועי מספר כי הם מנסים להגיע לשיתוף פעולה. "אולי אנחנו נפעל רק בשבת והם במשך השבוע, בתחילה בוודאי לא יהיה לנו מנין ביום חול אלא רק בשבת".

לדבריו, ניתן להשיג מתפללים נוספים מן החוץ, אך המטרה המרכזית היא שבית הכנסת יהיה של הקיבוץ. אם אנשים לא ירגישו שבית הכנסת שלהם הם לא יגיעו. מן הסיבה הזו, מתחבטים רועי ורעייתו בייעוץ עם הרב רענן סביב שיתוף פעולה של יהודי אמיד שמציע בניית בית כנסת גדול בזכרון הסמוכה, שישמש את חברי הקיבוץ, "הקיבוצניקים צריכים בית כנסת שלהם, אם זה לא יהיה משהו שלהם, אינטימי עם ההשפעה שלהם לשמות שלהם, לבר מצוות לחתונות וכו' זה לא יתפוס".