בית הכנסת ביישוב דברת: מקווים למנין כל השבוע

"אין לנו עדיין שם לבית כנסת, אבל אנחנו חושבים על זה, אולי נזכיר את שמה של רעייתי המנוחה, יעל ע"ה, בשם בית הכנסת".

 

את הדברים  האלה אומר יעקב [קובי] אמריו, תושב היישוב 'דברת', מומחה לטיפול בשמנים ארומטיים וצמחי מרפא, שבעמק יזרעל [3 ק"מ מזרחית לעפולה], שבימים אלה מסתיים בניצוחו ארגון בית הכנסת החדש שבקיבוץ.

 

דברת אינו קיבוץ דתי, מספר קובי, אך "אני החלטתי לקחת את הפרוייקט הזה לידיים". בקיבוץ יש שתי משפחות דתיות 'בהגדרה', משפחה שחזרה בתשובה, ומשפחתו של קובי. לפני שלשה וחצי חדשים נפטרה רעייתו של קובי לאחר התמודדות קשה, והארוע הטראגי דירבן אותו להתקדם עם בניית המקום הקדוש.

 

"אם לא האמונה הייתי מתפרק, חיינו ביחד 32 שנים. אני מאמין שהיא לומדת עכשיו עם הצדיקים למעלה, בינתים אנחנו צריכים לנקות את עצמנו, וכשיגיע הזמן שלנו גם אנחנו נעלה לשם", אומר יעקב בפשטות.

 

על בית הכנסת חשב קובי למעלה מ-18 שנים, אך התכניות לא קרמו עור וגידים. אסיפות התקיינו, פגישות, אך בניית בית כנסת לא התקדמה. "באחת הפעמים אמרו לי, ואם יהיה פה מסגד? אמרתי שיהיה, למה לא, העיקר שיהיה פה גם בית כנסת", נזכר קובי.

 

"אני לא מאיים, לא אעצור מכוניות ואומר להם לא לנסוע בשבת, מי שירצה להתחבר ולהגיע מוזמן", מסביר יעקב, ומוסיף, "לא חשובה לי הדעה הפוליטית, אני לא מתכוון שיהיו מחלוקות בבית הכנסת".

 

קונספט המחלוקות שכל כך מאפיין בתי כנסת הינו נושא רגיש אצל יעקב אמריו. הוא מספר כי התפלל בבתי כנסת רבים וזהיהה שם מריבות, אינטריגות וכו' ובבית הכנסת אותו הוא מקים – לא תהיה דריסת רגל לדברים מן הסוג הזה.

 

היכן יבנה בית הכנסת? היכל בית הכנסת יהיה במבנה קיים שאמור היה לשמש את המזכירות, הנהלת חשבונות.

 

כמו בעוד אין ספור מקרים דומים, גילה גם יעקב את אנשי עמותת 'איילת השחר' והרב שלמה רענן העומד בראשה, הנכונים לסייע מכל ליבם בכל הקשור להפצת היהדות.

 

"על איילת השחר אני יכול להגיד רק דברים טובים, ממש. הרב שלמה איש יקר מאד, ידאג לי לספר תורה, והבטיח ריהוט יפהפה שכבר הגיע לבית הכנסת, ברוך ה' שיש כאלה אנשים שעוזרים לנו לבנות את בית הכנסת".

 

איילת השחר תעזור לבית הכנסת החדש גם בארון קודש, בתיבה מיוחדת לשליח ציבור, ספרי קודש ועוד.

 

האם תהיה התנגדות בקיבוץ?

"אני מקווה שלא. שאלו אותו אם יהיה רעש, אמרתי שאני לא מתכוון להביא רמקולים, או להפוך את זה לחדר אוכל.. אבל אני אומר במפורש אם יהיה מי שינה להפריע אני אסיר אותו מהדרך באלגנטיות, ואם צריך אז באסרטיביות... פעם הייתי מאד עדין, ומתייחס לכל העניין באלגנטיות. כעת אני מבין שבלי מרפקים זה לא עובד".

 

נוסח בית הכנסת יהיה ספרדי, "אני אהיה השליח ציבור ואני ספרדי", אומר קובי. האם בית הכנסת יפעל רק בשבת? בתחילה מסביר אמריו כי הוא מקווה שיהיה מנין אפילו בשבת. "בינתיים יש שבעה ששיגיעו אבל אני מאמין שיהיו עוד". בהמשך הוא מקווה שבית הכנסת יפעל כל השבוע. "אני גם רוצה שיהיו לנו שיעורי תורה במקום".