בית הכנסת ב'בית ברל'

כשעמית מרדכי, מנהלת השיווק של המכון הבינלאומי למנהיגות של ההסתדרות החדשה בבית ברל, החליטה כי היא רוצה להקים בית כנסת במתחם – היא לא האמינה שזה יקרה כל כך מהר. היא לא חשבה שלבית הכנסת החדש שלה, יהיה גם ספר תורה, שיוכנס ברוב פאר והדר למשכן החדש בעוד כ-3 חודשים.

 

"אני אשה מאמינה, לא דתייה, אבל משתדלת לקיים כל מה שאני יכולה, אומרת ברכות השחר, ומקיימת את כל הדברים הבסיסיים, והיה חשוב לי בית הכנסת". לאחר בדיקה התגלה כי בכל מתחם בית ברל, שהוא מתחם גדול וקיים משנת 1949 אין ולו בית כנסת אחד. בית הכנסת הקרוב אגב, נמצא רק בכפר סבא, מרחק של חמישה ק"מ מהמקום.

 

היא נגשה למנכ"ל המכון, מר עמרי כהן [שהוא באופן לא מפתיע 'כהן'], וסיפרה לו על תכניותיה. כהן כאמור נענה ברצון ורק אמר: " עבור דבר קדוש זה יהיה לך ממני אישור ליד חופשית בכל , ההקמה עלייך וברכת הכהנים עליי".

 

חשבנו להקים את בית הכנסת בחדר הישיבות, אבל אז הבנו כי המקום אינו ראוי מחמת שימושו כמקום חולין, וחיפשנו מקום אחר. גם כאן הגיע כהן לעזרתה, אשר ללא היסוס הקצה משרד זמני שישמש כחדר תפילה. אך כהן לא מסתפק בזאת אלא ייעד לבית הכנסת העתידי חדר גדול יותר בצד המזרחי של הבניין. "הכל הסתדר, קיבלנו חדר גדול, שהיה עד כה מחולק לשני חדרים בקיר גבס, בדיוק בצד המזרחי של הבניין כפי שמבקשת ההלכה" אומרת עמית. בית הכנסת יהיה מוכן ביוני, ועד אז, מתפללים המבקרים בבית כנסת זמני באחד המשרדים.

 

מי מגיע לבית הכנסת?

המכון הבינלאומי הינו בית הספר הרשמי להכשרות ועדי עובדים ואיגודים מקצועיים של ההסתדרות החדשה, המקום בנוי כבית הארחה מדהים אשר אליו מגיעים אנשים רבים מכל רחבי הארץ, מהצפון ומהדרום, חלק גדול מהם נשארים ללון אצלנו, בבית ההארחה שכולל גם קייטרינג וחדרי אירוח. תפתח בקרוב  מועדונית לשעות הפנאי עם טלוויזיה ומשחקים, ורק בית כנסת לא היה. כעת ברוך ה', גם זה יהיה.

באחד הימים ראתה עמית את אחד מהמשתלמים צועד במסדרון עם סידור. לשאלתה לאן הוא הולך ענה: לתפילת מנחה בחדר. ואז אמרה לו: חכה, בדיוק פתחנו חדר תפילה ויש לנו את כל הציוד הדרוש, תעשה מנחה שם. תוך דקות ספורות התארגנו משתלמים והגענו ליותר ממניין.

 

ממתי בית הכנסת פועל?

לפני שבועיים היה המניין הראשון. פניתי לחברים ולמכרים אשר מעוניינים להישאר בעילום שם וקיבלנו את כל מה שצריך לבית הכנסת. סידורים, ספרי שחרית וערבית, חומשים,כיפות, סידור לחזן, סטנד לחזן, כרזות 'מודים דרבנן' וכו', הכל עוד היה מונח בארגזים במשרד שרק החלטנו שישמש כבית כנסת זמני. כשהצעתי לאותו בחור להתפלל במשרד, התארגן מנין במהירות ומאז מתפללים אצלנו בבית הכנסת הזמני, עד ל'חנוכת הבית' שתיערך כאמור בסוף יוני.

במהלך חיפושיה של עמית אחר כלי קודש לבית הכנסת, היא ניסתה להשיג גם ספר תורה. היא פנתה לוועד של משרד הדתות ואלו הסבירו לה כי הם הצליחו לארגן בינתיים ארבעה ספרים אך הם כבר מסומנים ומוזמנים. היא המשיכה לחפש והגיעה אל אתר איגוד בתי הכנסת, "התפלאתי שענו לי מיידית להודעה שהשארתי קרוב ל-01:00 בלילה [במסגרתו מתפרסם גליון מעט בית מקדש' אותו אתם קוראים], ומזכיר האיגוד הרב מרדכי רייך, הפנה אותה אל יו"ר עמותת איילת השחר הרב שלמה רענן. "הוא אמר לי הגעת בדיוק למקום הנכון".

 

הרב שלמה רענן נפגש עם עמית, וכעבור דקות ספורות אמר לה: "יהיה לך ספר". כעת מחכים כהן ומרדכי לחנוכת בית הכנסת וההיכל המפואר, שתשולב עם הכנסת ספר התורה בסוף ביוני.

ולקיום ברכת הכנים במקום על ידי עמרי.

 

כלי קודש מעניין נוסף שנתרם לבית הכנסת היה מזוזה יפה ומפוארת. באותו זמן שקיבלה עמית לידה את המזוזה, הגיע דרך מקרה לפגישה עם כהן עמרי המנכ"ל הרב בן ציון בר שלום רב ההסתדרות [נכדו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ובן בתו הרבנית עדינה בר שלום] וביקש לראות את המזוזה. עמית שאלה אותו לשם מה, והרב הסביר כי הוא נתקל בלא מעט שרלטנים שמכרו וסחרו במזוזות פסולות או כשרות באופן מפוקפק. לאחר שהרב בר שלום פתח את המזוזה נפלטה מפיו קריאת הפתעה. לדבריו בכל שנות חייו, לא פגש מזוזה כל כך יפה ומהודרת. הוא ביקש לברר מהיכן הצלחנו להשיג את המזוזה המופלאה, הסברנו כי התורמים מבקשים להישאר בעילום שם. ידוע לנו שנכתבה ע"י רב בירושלים ואם ירצה נוכל לברר לו על הנושא.

כהן כאמור ערך את קביעת המזוזה בבית התפילה.

 

אנו אנשים מאמינים, ושמעתי שכך כתוב, שכאשר אדם רוצה לעשות משהו טוב, מצווה, עוזרים לו ומסייעים לו מן השמים.

"הופתענו יותר, אומרים כהן ומרדכי, "כאשר גילינו שפרשיות השבוע בזמנים אשר קיבלנו תרומות והקמנו את בית התפילה היו סיום ספר "שמות", העוסק בהקמת המשכן ובהשראת השכינה בתוכו. בימים אלה גם נפתח ספר "ויקרא" השלישי מבין חמשת חומשי תורה, העוסק בעבודת הכהנים במשכן, ונקרא גם בשם "תורת כהנים" .