החודש שהיה בבתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

מתפללים לפתרון- האם יפונה בית כנסת ותיק בקריית גת לטובת הקמת דירות?

בקריית גת מתקיים כבר כמה שבועות מאבק על עתידו של בית כנסת ותיק שאמור לפנות את מקומו לטובת בנייני מגורים. המתפללים מייחלים לפתרון שיניח את דעתם וכשזה אין בינתיים בנמצא, הועברה הסוגיה להכרעת בית המשפט.

קרית גת: צו מניעה נגד הרס בית הכנסת

ניצחון זמני לקהילה החרדית בקרית גת: בית המשפט קיבל את עתירתם של עורכי הדין אלקנה הולצר ודוד גולדברג, והורה על צו מניעה מיידי נגד הרס בית הכנסת 'עובדיה יוסף' בעיר. קצת רקע: בעיר מתרחש מאבק מזה כמה שבועות בין קהילה חרדית ספרדית שבבעלותה בית הכנסת 'עובדיה יוסף' מזה 50 שנה, ובין חברת הבניה 'כוכב הצפון' ועיריית קרית גת, לאחר שהמדינה והעירייה הוציאו מכרז על הקרקע שמסביב לבית הכנסת לבניית מגדלי מגורים, והקבלן הזוכה החל בהריסת ובחפירת השטח שמסביב לבית הכנסת, כך שבית הכנסת נשאר עומד על מעין 'אי' ללא גישה נורמלית וכאשר יסודותיו נפגעים מהחפירות.

אתמול (ד) הציב הקבלן קירות בטון מסביב לכל השטח כדי לחסום את הגישה לבית הכנסת, ובמקביל המשיך בחפירות האגרסיביות. בנוסף, לתושבים נודע כי הקבלן שכר שוטרים בשכר לפינוי בית הכנסת לצורך הריסתו.

ראש עיריית מודיעין ביבס: אבי אלבז נגד בתי הכנסת של עדות המזרח

המחלוקת בין נציג האופוזיציה אבי אלבז לבין ראש עיריית מודיעין , חיים ביבס, עמדה במרכז ישיבת מועצת עיריית מודיעין בשבוע שעבר. השניים עלו על מסלול התנגשות בעיקר סביב נושא בניית בתי הכנסת בעיר, והגיעו לטונים שהיו לעתים צורמים.

העימות החל כשאלבז הגיש שאילתה לגבי הקמת גן חב"ד הפועל היום במבנה 'הבית האדום' במודיעין. ביבס אמר כי כעת העירייה ביקשה לפנותו משם, וטען כי לא מדובר בגן חדש, ולכן אין סיבה שלא לאשר את הקמתו.הוויכוח המשיך בהצבעות על אישור תקציבים מיוחדים, כשאלבז התנגד להקמת בתי כנסת שעלו לאישור. לאחר מכן נערך דיון בתוכנית האב לבתי כנסת שנערכה בעירייה באחרונה לאחר עיכוב של שנים ארוכות.

לדברי ביבס, מהתוכנית עולה כי חסרים שמונה בתי כנסת בעיר, על פי חישוב של מספר האנשים שזקוקים לבתי כנסת לעומת המבנים הקיימים. בכך ביקש ביבס לסתום את הגולל על טענותיו של אלבז כי נבנים יותר מדיבתי כנסת בעיר על חשבון מבני ציבור אחרים.

עוד בית כנסת יפונה: האגודה לא שילמה דמי שכירות למעלה מ-40 שנה

בית הכנסת "קהל חסידים" פועל מזה עשרות שנים בקומה הראשונה של מבנה הממוקם ברחוב יואל סלומון שבירושלים. בשנת 1967 הוכרזה אגודת בית הכנסת כדיירת מוגנת בשניים מתוך שלושת החדרים בקומה.

לפני כחמש שנים, תבע הבעלים הנוכחי של המבנה את האגודה בבית המשפט השלום בירושלים. לטענתו, האגודה אינה משלמת את דמי השכירות זה למעלה מ-40 שנה, ובמקביל עורכת שימוש שלא כדין בחדר השלישי.בנוסף, טען התובע שהאגודה ביצעה שינויים מהותיים בנכס ללא רשות, ובין היתר, שברה את הקיר בחדר השלישי ובנתה מחסן ושירותים בחצר.

ליבנה: בית הכנסת עלה באש, ספרי התורה חולצו

בשעה 13:15 התקבל דיווח על שריפה במבנה בית הכנסת ביישוב ליבנה בהר חברון. צוותי כיבוי פועלים כעת בנקודה. במקום לא היו אנשים ואין נפגעים כתוצאה מהשריפה. סיבת הדליקה טרם ידועה. ספרי התורה הוצאו מבית הכנסת.

חיים אדלר כבר לא החזן הראשי של בית הכנסת הגדול בירושלים

חמש שנים אחרי שנכנס לתפקידו כחזן הראשי של בית הכנסת הגדול בירושלים, החזן המיתולוגי חיים אדלר, כבר לא נושא את התואר היוקרתי וזאת לאחר שהחוזה עמו הסתיים.

במודעה שפרסם בית הכנסת הגדול לקראת השבת הקרובה, נכתב תואר "חזן בית הכנסת", תחת שמו של החזן אברימי קירשנבוים, שעד עתה שימש כסגן החזן הראשי, אך בגלל סיום החוזה עם אדלר יכהן בתפקיד באורח זמני עד למינוי מחליף קבוע. השבת יופיע קירשנבוים בליווי מקהלת בית הכנסת ובליל שבת תופיע לצידו גם מקהלת שיר לציון בניצוחו של אלי יפה.

חיים אדלר יופיע מכאן ואילך רק פעם אחת בחודש בבית הכנסת הגדול.

ההסתה מתחדשת: "בית הכנסת מאיים על כיפת הסלע"

מנהל מסגד אל-אקצה, השיח' עומר אל-כיסוואני, מזהיר מפני מה שהוא מגדיר "מסע ההסתה שמנהלת ישראל נגד מסגד כיפת הסלע ומסגד אל-אקצה". לדבריו מדובר ב"מלחמה גלויה המכוונת נגד האתרים הקדושים לאיסלאם".

כיסוואני טען, כי "הציונים מתכננים לבנות מחדש את בית הכנסת החורבה במרחק של 400 מטר מכיפת הסלע כדי להאפיל על האתר האסלאמי ובית כנסת נוסף מערבית לכיפת הסלע".העיתונאית פאטימה אל-בכרי האחראית על קמפיין "אל-קודס לבנה", טענה כי "קיימת תוכנית מסוכנות והסתה גזענית ששמה לה למטרה לפגוע בעצם קיומו מסגד כיפת הסלע", והדבר בא לידי ביטוי לדבריה "בהגעה מסיבית יותר של תיירים יהודים לאזור כיפת הסלע, וכוונתם של גורמים יהודים להקים במקום זה את בית המקדש".

בית כנסת מפואר חדש ברוסיה ייחנך בחג החנוכה – תמונות

ביום ראשון, ערב ראשון של חג החנוכה, ייחנך בשכונת 'ז'וקובקא' אשר במוסקבה בירת רוסיה, בית כנסת ומרכז יהודי חדש ורב ממדדים, הגדול והמפואר שהוקם ברוסיה ב-15 השנים האחרונות.

השכונה נמצאת בפרבר מוסקבה, והמרכז היהודי פועל כבר מזה 6 שנים בתוך מבנה מושכר. לאחר שהוגש שטח גדול ומכובד במקום מרכזי באזור, החלה בנייתו לאחר עיצוב מיוחד על-ידי חברה אדריכלית מיוחדת מלונדון שמתמצאת בתכנון מבנים ציבוריים מרשימים.המרכז החדש אותו מנהל רב הקהילה ונשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה הרב אלכסנדר ברדה, כולל בתוכו אולם בית כנסת ל250 מתפללים, אולם אירועים ל350 משתתפים, חדרי אירוח, מקוואות, חדרי לימוד, ספרייה, מעון ילדים ואף מסעדה יהודית כשרה.

עשרות בתי כנסת הוקמו בשטחים בניגוד לחוק

לפני כמה שבועות התחוללה סערה בעקבות ההחלטה להרוס בית כנסת בהתנחלות גבעת זאב, שנבנה בניגוד לחוק על קרקע פלסטינית. אחרי שהמדינה חששה מ"שפיכות דמים" היא הגיעה להסכם נדיב שבמסגרתו תבנה במקום בית כנסת חדש בעלות של מיליונים.

הבוקר פורסם בגלצ כי בדומה לבית הכנסת הזה, נבנו בשטחים בניגוד לחוק עשרות בתי כנסת נוספים - חלק גדול מהם על קרקע פלסטינית.

בשטחי יהודה ושומרון קיימים היום 41 בתי כנסת שהמדינה עצמה טוענת כי נבנו בניגוד לחוק, והוציאה להם צווי הריסה. בהתנחלויות ובמאחזים אלעזר, שדה בועז (נווה דניאל צפון), גבעת החי"ש (אלון שבות), גבעת סלעית (מחולה), טלמון, עדי עד, עלי, יצהר, אלון מורה, אש קודש, קידה, אלקנה, אדם, עמונה, גבעת אסף, מצפה כרמים, מצפה דני, אדם, מודיעין עילית, שבות רחל, איתמר, יצהר, נופי נחמיה, גבעת זאב, טלמון, מצפה כרמים, בית אל, גבעת הראל, פסגות ועפרה.

ראש העיר הבטיח: בית כנסת חב"ד חדש

אמש נערכה בבית שמש ההתוועדות המרכזית לרגל חג החגים י"ט כסלו, במהלך ההתוועדות נשא דברי ברכה ראש העיר הרב משה אבוטבול הי"ו. ראש העיר שיבח את קהילת חב"ד בעיר ואת העומדים בראשה על העבודה במהלך השנה כולה למען תושבי בית שמש וקירובם לתורה ומצוות.

עוד ציין ראש העיר כי בכל חודש התאריך 'י"ט' נותן לו תמיד הרגשה טובה ובמיוחד בי"ט בכסלו מפני שזהו ראשי תיבות של המילים "יהיה טוב"! בהמשך דיבר הרב אבוטבול על קהילת חב"ד המתפתחת ברמה ג' ואמר שהוא ידאג לפתרון לכל צרכי הקהילה וכן עבור מקום הולם לבית הכנסת החדש שיוקם שם. אנו מודים לראש העיר ונשמח לדווח על הסיוע והעזרה לקהילת חב"ד ברמת בית שמש ג' ולקהילת חב"ד בכל בית שמש.

הרבי: "בטח ידביקו בכותלי בית-הכנסת רשימת המשתתפים בחלוקת הש"ס"

נהגו לסדר חלוקת הש"ס ביום 'חג הגאולה' י"ט כסלו. משנת תרס"ג ואילך, מפני אפס הפנאי בי"ט כסלו, הנהיגו בליובאוויטש חלוקת הש"ס בכ"ד טבת - יום ההילולא של רבינו הזקן, ומשנת תשי"ג שוב נקבע המנהג על-ידי הרבי לי"ט כסלו. 'שטורעם' מגיש תמונות מיוחדות מרגע חתימתו הקדושה של הרבי על הפתק המיוחד של 'מחנה ישראל'. בכתבה המלאה - גם פירוט המנהג לחלוקת הש"ס בחב"ד.

פעם שלישית: בית כנסת הוצת ביישוב

אמש (מוצ"ש – טז כסליו), חדרו ערבים לגבעת שורק הסמוכה לישוב כרמי צור בגוש עציון והציתו מבנה המשמש כבית כנסת בגבעה. המבנה ברוך ה' נותר על תלו ורק נזק נגרם.

"בערך בשעה 20:00 ילדים מהיישוב זיהו אש בגבעת שורק" סיפר לקול היהודי איתמר לשם, תושב כרמי צור הפועל בגבעה. "מדובר בגבעה שנמצאת 300 מטר מהשער של היישוב. הילדים אמרו לשומר בשער והוא זיהה והקפיץ משטרה, צבא וכיבוי אש".

המאבק על בית הכנסת בגבעת זאב הצליח

כשבועיים לאחר שהתקבלה פשרה בעניין בית הכנסת בגבעת זאב, מגיע שלב התובנות. הרב גדי בן זמרה עונה להרב אבינר, לרב שרלו וליהודה גליק: "סופה של אמירה ועמדה מוסרית – לנצח!"

הריסת בית הכנסת הוקפאה לשלושה שבועות, המדינה סיפקה מבנה יביל כפתרון זמני, ותממן בחמשה מיליוני שקלים בניית ביכנ"ס חדש ויפה יותר. כל זה הושג בזכות המאבק שהלך וצבר תמיכה ואהדה בעיקר בשבועיים האחרונים. ובכל זאת נאמר בפה מלא: לא ניצחנו! ממש לא! - בית הכנסת 'איילת השחר' אכן יחרב. ולמרות זאת, יתכן, כי משהו בפנים מתברר, מתחיל להשתקם. לאט לאט עם הרבה חשיבה עמוקה אולי נצליח לצאת מה'פוסט טראומה' של הגירוש לפני עשור מגוש קטיף וצפון השומרון.

חג בצפון תל-אביב: הכנסת ס"ת וחנוכת בית הכנסת

מאות אנשים, נשים וטף, ידידי ומוקירי בית חב"ד, מתפללי בית הכנסת ותושבי צפון תל-אביב הגיעו להשתתף בחגיגת הכנסת ספר תורה וחנוכת היכל בית הכנסת בשכונת הצפון הישן, בראשותו של השליח הרב מנחם הכט. כיבדו בהשתתפותם את האירוע: רב העיר תל אביב-יפו הרב ישראל מאיר לאו, חבר מועצת העיר מר יונתן וינקלר, ח"כ דורון אביטל ועוד. לדיווח המלא וגלריית ענק מהאירוע.

כיסוי הפלטה הצית את מטבח בית הכנסת

בשעות הבוקר המוקדמות של שבת, פעלו שלושה צוותי כיבוי בשריפה בבית כנסת 'בית בערגער' בשכונת מאה שערים.הצוותים שהגיעו למקום, הבחינו בשריפה שהשתוללה במטבח בית הכנסת. צוותי הכיבוי השתלטו על השריפה ומנעו מבעדה להגיע אל בית הכנסת, ובכך מנעו נזק לספרי הקודש ולמבנה בית הכנסת עצמו.

בשל העובדה שהשריפה החלה בשעות הבוקר המוקדמות, לא היו מתפללים בבית הכנסת.מבדיקה ראשונית, עולה חשד כי השריפה החלה בעקבות כיסוי פלטת שבת בשמיכות ומגבות.

בית כנסת למוסלמים שמסגדם הוצת: "תתפללו אצלנו"

בית כנסת בקנדה פתח את שעריו לקהילה המוסלמית המקומית, אחרי שמסגד סמוך הוצד בפשע שנאה בעקבות מתקפת הטרור בפריז.

ראשי בית הכנסת "בית ישראל" בפטרבורו הזמינו מתפללים מוסלמים להתפלל במתחם בית הכנסת אחרי שבקבוקי תבערה הושלכו ל"מסגד השלום". למסגד, היחיד בעיר שבמחוז אונטריו, נגרם נזק שמוערך ב-80 אלף דולר.