תיעוד בתי הכנסת

קבוצה קטנה בת חמשה חברים החליטה ביום בהיר אחד לצאת ולתעד את בתי הכנסת המובילים, הייחודיים, והטיפוסיים שבמדינת ישראל.
הקבוצה שהורכבה מפרופ' עוז אלמוג מהחוג ללימודי א"י באוני' חיפה, ד"ר תמר אלמוג מהמחלקה לחינוך באוניב' חיפה, מוטי רייך יו"ר איגוד בתי הכנסת, אליעזר היון עיתונאי ועורך מגאזין 'מעט בית מקדש', ואלי קובין צלם עיתונות מוכר החלה את עבודתה לפני כשנה.
 
כיצד התחיל הפרוייקט? מוטי רייך יו"ר איגוד בתי הכנסת מספר כי במסגרת פעילות העמותה והאתר, פנה אליו פרופ' עוז אלמוג, סוציולוג בעל מוניטין, מאוניברסיטת חיפה וביחד עם אשתו ד"ר תמר, הציע 'להרים' את הפרוייקט הייחודי הזה. רייך גייס לעזרתו את העיתונאי א. היון ואת הצלם א. קובין והמיזם יצא לדרך.
 
במדינת ישראל יש למעלה מ-15 אלף בתי כנסת. בני הזוג אלמוג והצוות הצעיר שאיתם, בחרו את המבנים הייחודים שבהם. הם הסתייעו במקורות שונים, בהם רבנים, אנשי תיירות, ומומחים ליהדות. בתי הכנסת לא נבחרו על-פי יופי או צורה בלבד. הצוות חיפש סיפור, והחיפוש הוביל אותם לבתי כנסת שמשמרים קהילות יהודיות נכחדות, בתי כנסת קטנים במיוחד או גדולים במיוחד. הם בנו תיעוד פרטני למדי, שמורכב מפריטים שיצרו תמונות תקריב של הקהילה המתפללת. 
 
נחשפתי להמון סיפורים מרגשים", מודה אלמוג. "את בית הקווקזי בטירת הכרמל למשל, הקים אדם שהיה שף בבית מלון וחזר בתשובה. בית הכנסת הזה הוא ארמון ממש, והצליח לאושש את הקהילה המתפוררת ביישוב, ולהכניס בה גאווה. את הכל הוא עשה במעוף, תעוזה, רגש וכישרון - החל מגיוס התורם, ועד לבניית ההיכל וריהוטו. אתה נכנס פנימה, ונשימתך נעתקת". 
 
 "מה שהיה מדהים בבית כנסת הקווקאזי", מוסיף אליעזר היון, "זה שאתה פוגש אדם שנראה רב חרדי, ופתאום מתברר לך שהוא בעל נפש של אומן. הוא עיצב את בית הכנסת כמעט בעצמו, ייבא ריהוט ואביזרים מכל קצוות תבל - החל מאבני פסיפס ממרוקו, וכלה בעיטורי כסף וזהב מכורדיסטאן והקווקאז. והכל בטוב טעם". 
 
במהלך החודשים האחרונים סיקר צוות הפרוייקט עוד עשרות בתי כנסת מתום מטרה להגיע לתיעודם של קרוב למאתיים בתי כנסת מיוחדים, מרתקים וטיפוסיים בישראל. "החלום הרחוק שלנו, אומרים רייך ואלמוג הוא לפרסם את התיעוד הנדיר שלנו, באלבום מפואר".
 
אז אלבום עדיין לא יצא אך בימים אלו מוצגת תערוכה באוניברסיטת חיפה תחת השם "בתי כנסת וקהילות בישראל". התערוכה מלווה עשרות בתי כנסת אותם תיעדו צוות הפרוייקט בתמונות מרהיבות. התערוכה הייחודית הזו מוצגת על רקע קיומו של הכנס השלישי לחקר הרוחניות העכשווית שיתקיים ביום שלישי הבא (15.3) באוניברסיטה.
  

לאתר התערוכה