מה ארע החודש בבתי כנסת בארץ ובעולם כסליו

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

יהודי כל הבלקן – התאחדו!

מה גורם ל-500 יהודים, שרובם אינם דתיים, להתאסף בעיירת נופש יפה במונטנגרו? לא מדובר בשליחות דתית, לאומית או אפילו קהילתית. כל אחד הגיע בכוחות עצמו, על דעת עצמו ומתוך תחושה אישית שחשוב לו להגיע.

מדובר ב-500 יהודים מ-12 מדינות, השייכות ברובן לאזור הבלקן. אזור זה, שבעבר גרו בו קהילות יהודיות מפוארות ויש בו הרבה מאוד היסטוריה יהודית, כמעט ריק היום מפעילות יהודית רחבה. במדינות הבלקן הגדולות מתגוררים היום רק אלפים ספורים של יהודים, ובמדינות הקטנות יותר, למשל מונטנגרו, המארחת של הכנס, יש רק 400 יהודים, וגם הם מפוזרים ברחבי המדינה.

עם קהילה של 400 איש בלבד, שרובה אינו חי חיים יהודיים פעילים, יש לרב אתגר לא קטן. לקהילה היהודית יש רק משרדים צנועים בבירה פודגוריצה, בהם פעיל בית כנסת קטן. לדברי אדלקופף, בימים אלה מונחת אבן הפינה לבניית המרכז היהודי של פודגוריצה, שם יוקם גם בית כנסת חדש. בינתיים הוא הקדיש חדר אחד בביתו לטובת תפילות, ושם הוא מקיים מניינים ולאחר מכן מארח אורחים לסעודות שבת וחג.

מחאה: דורשים בתי כנסת במבנים העירוניים

תושבים דתיים בשכונות נווה עוז ונווה גן דורשים מהעירייה הקצאת מבנים עירוניים לטובת בתי כנסת. לטענתם, קיימים שני מבנים עירוניים שהתפנו, אולם בעירייה החליטו לשכן בהם משרדים עירוניים. ביום שישי האחרון קיימו התושבים בשכונות תפילות מאולתרות ברחובות כאות מחאה.

בנווה עוז ניצב מבנה עירוני ריק ברחוב דנמרק מזה מספר שנים. התושבים ביקשו מהעירייה לעשות בו שימוש לצורך בית כנסת ומתנ"ס. בשל מחסור בבית כנסת ספרדי בשכונה הם קיימו, כאמור, ביום שישי האחרון תפילה מאולתרת. הם הציבו ברחוב דנמרק קרוואן עם כיסאות והתפללו בסמוך.

ירושלים: אלמונים פרצו וביצעו פוגרום בבית הכנסת 'מוסיאוף'

הלם וזעזוע בשכונת הבוכרים בירושלים: אמש (רביעי) סמוך לחצות לילה פרצו אלמונים לאחד מחדרי התפילה בבית הכנסת 'מוסיאוף' בירושלים והשחיתו את בית הכנסת.מתיעוד שהגיע מבית הכנסת עולה כי האלמונים הגיעו על מנת להרוס את חדר התפילה, הם שברו את תקרת בית הכנסת, השחיתו את החלונות, הספסלים והחלונות באמצעות מוטות ברזל [ראו הרחבה בנושא בגיליון זה].

קרית מלאכי: אושרה בניית בית כנסת חדש עבור הקהילה האתיופית

עיריית קרית מלאכי והמועצה הדתית קרית מלאכי הגיעו השבוע לסיכום על בניית בית כנסת מפואר עבור הקהילה האתיופית בעיר. זהו בית הכנסת השני שיוקם בעיר עבור בני הקהילה שכרגע מסתפקים בבית הכנסת 'תורה אור' שברחוב יוסף בורג. ראש העיר קרית מלאכי: "הקהילה האתיופית גדלה מיום ליום וחשוב היה לנו לקדם בניית בית הכנסת נוסף עבורם". ראש המועצה הדתית הרב עו"ד יוסף בלוי: "נבנה בית כנסת מפואר וראוי ואנו צופים גידול במספר המתפללים"

בית הכנסת הראשון של הקהילה נבנה בשנת 2008 ברחוב יוסף בורג והוא כולל כ-70 מקומות תפילה. הקהילה האתיופית מונה כ-17 אחוז מתושבי העיר – הגדול ביותר בישראל ביחס לתושבים והגידול הטבעי הצריך בניית בית כנסת נוסף. שיתוף פעולה בין ראש העיר אליהו זהר לממונים על המועצה הדתית הרב יוסף בלוי ורפאל תורג'מן הוציא לפועל תכנית לבניית בית כנסת נוסף בגודל 480 מ"ר ברחוב הגליל. עלות הבנייה מוערכת בכ-2.5 מיליון שקלים והוא יכלול כ-150 מקומות ישיבה, עזרת נשים רחבת ידיים, ריצוף יוקרתי וחיפוי אבן.

בית כנסת על חשבון המדינה

על פי ההחלטה, אותה יזם השר אלוף (במיל') יואב גלנט בשיתוף משרד הדתות, תינתן עדיפות ברורה ליישובים כפריים, בהם מתגוררים עד אלפיים תושבים, הנמצאים ברשימת עדיפות לאומית, ואשר קלטו לתחומיהם משפחות חדשות. במקרים מיוחדים יינתן אישור לתקציב גם לצורך שיפוץ או הרחבת בתי כנסת קיימים.

ההחלטה התקבלה נוכח צורך שעלה בעת האחרונה מהישובים עצמם, שהתקשו להשלים בנייתם של בתי כנסת ביישובים, אשר בנייתם בדרך כלל בנייה יקרה יותר ממוסדות ציבור אחרים.משרד הבינוי והשיכון, באמצעות המנהל לענייני הכפר, פועל במגוון כלים העומדים ברשותו  לעידוד ההתיישבות ביישובים כפריים, בין היתר באמצעות מימון פעולות תומכות למגורים כגון שיפוץ הרחבה והקמה של מבני ציבור קהילתיים, שיקום תשתיות בישובים הוותיקים, השלמת פערי פיתוח בשטחים הציבוריים ועוד.קול קורא זה, אשר יפורסם בימים הקרובים, מהווה צעד נוסף בסדרה של פעולות לעידוד ההתיישבות בישובים הכפריים, ומתן מענה לצרכי הקהילות בהשלמת בתי הכנסת בישובים.

חשד: מרחה צואה על מזוזה של בית כנסת – ונעצרה

מתפללי בית הכנסת באחד מיישובי השפלה נדהמו למצוא מספר פעמים צואה מרוחה על דלת הכניסה למקום. חקירת משטרת ישראל הובילה לחשודה שנעצרה ושוחררה בתנאים מגבילים.

בית הכנסת עלה באש; "שבר על שבר וחורבן על חורבן"

בשעות הצהריים (חמישי) פרצה שריפה בבית כנסת בכפר גדעון החרדי. שוטרי משטרת ישראל שהוזעקו למקום פינו כ-100 תלמידות מבית ספר סמוך עקב העשן הסמיך. בחסדי שמים לא היו נפגעים באירוע ובאורח נס שלושה ספרי תורה חולצו בשלום מבית הכנסת. לוחמי האש הצליחו להשתלט על הלהבות ובשעה זו בודקים בבית הכנסת את הנזק ונערכים לשיקום המקום.

מדובר בבית הכנסת של הגאון רבי אברהם ליפשיץ בכפר גדעון. עדי ראיה מספרים ל"כיכר השבת" כי "בשעה 12:30 נשמע פיצוץ מהחשמל שהרעיד את הסביבה, הלהבות פרצו. תלמידי הרב נכנסו דרך החלון והצילו בנס את שלושת ספרי התורה".

פוטר מעבודתו בגלל שאישר אמירת קדיש

רכז הביטחון של קיבוץ נירים בעוטף עזה של 'השומר הצעיר' פוטר מתפקידו לאחר שאישר לבנו של אחד מהחברים שנפטר להשתמש במקלט באישור הצבא כדי לומר קדיש במניין

אחד מחברי קבוצת המתפללים הסביר אתמול: "נהגנו להתאסף שם, קבוצה קטנה מאוד, בקושי מניין. רצינו לומר קדיש וכמה דברי תורה, אבל בקיבוץ ראו בזה ניסיון להקים בית־כנסת מחתרתי. זה לא המצב. תכננו לקיים את התפילות רק בתקופה של חודש האבלות. לא עשינו שינוי במקלט, לא הכנסנו ספר תורה, לא היו סממנים של בית־כנסת. בסך הכל רצינו מקום להתאסף ולקיים את המצווה. יש אנשים בקיבוץ שלקחו את זה רחוק מדי. אמנם יש קבוצה של תושבים בנירים שמעוניינים להקים בית־כנסת, אבל זה ייעשה בצורה גלויה ומוסכמת. לכן כל הטענות נגד רכז הביטחון מופרכות מיסודן. הסיפור הזה הגיע למקומות רחוקים מאוד".