היישוב הקהילתי מתן: הרב הצעיר שחולל מהפכה

 

מתן הוא יישוב קהילתי המשתרע על פני כ- 570 דונם וממוקם צפונית לקיבוץ חורשים, היישוב הקהילתי נירית ומושב ירחיב, בגבול השרון המזרחי והשומרון [ויקיפדיה].

כרב היישוב בשנה האחרונה, משמש הרב יצחק שלום דורון, שליח עמותת איילת השחר. בחודש האחרון רשם היישוב אירוע מרגש לאחר שהרב הראשי לישראל, הגאון הרב דוד לאו הגיע לביקור במקום ונשא דרשה בפני כמאה מבני המקום.

"הרב לאו, הגיע ליישוב במסגרת המסע שלו בהתיישבות, המאורגן על ידי עמותת איילת השחר בראשות הרב שלמה רענן", מספר הרב אריה סירוקה מנכ"ל הארגון, "יש לנו הסכם עם הרב: הוא מפנה לנו זמן, ואנו מארגנים יישובים וקיבוצים בהם הוא עורך ביקור".

הרב הראשי הגיע ליישוב, ברך את התושבים ונסע דרשה מענייני דיומא. בדבריו עמד הרב הראשי על הקשר שבין העם היהודי לארץ ישראל ולכותל המערבי. הרב הזכיר כי בקום המדינה, רבו המערערים על זכותו של העם היהודי להתיישב בה ודרשו לדעת על סמך מה הם מבקשים לשלוט בה.

ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון שלף את ספר התנ"ך והכריז כי 'זה הקושאן שלנו', פה נאמר כי ארץ ישראל שייכת לעם ישראל. הרב הוסיף בהתרגשות, כי עלינו לזכור שב'קושאן' הזה כתובים דברים נוספים תנאים והגבלות אותם מבקש הקדוש ברוך הוא מאתנו...

בסיום דבריו הכריז הרב על השיעור הקבוע שיערך ביום שלישי מידי שבוע. הרב הודיע כי קיימים שיעורי תורה ביישוב 'ודרש' מן המתפללים שיזמינו אותו כעבור שנה לסיום מסכת בה, הבטיח, ישתתף בשמחה.

ביקורו של הרב לאו מצטרף לביקור נוסף לפני מספר חודשים של הדרשן המפורסם הרב יצחק פנגר ששבת ביישוב, כאשר בסעודת השבת ובדרשות שנשא השתתפו לא פחות מ-150 אנשים.

שמונה חברותות

ביישוב מתן פעל שליח של ארגון 'איילת השחר' כבר לפני 11 שנים. לאחר הפסקה של שלש שנים הגיע לפני כשנה הרב החדש – הרב יצחק שלום דורון, עם רעייתו ושבעת ילדיו.

כבר עם הגעתו החל הרב הצעיר להפשיל את שרווליו ולהחיות את הקהילה ואת חייה הרוחניים. בבית הכנסת ביישוב נערכת אמנם תפילת שחרית מידי בוקר, אך לא תפילות מחנה וערבית הרב ייסד שיעור הנמסר בכל יום שלישי על פרשת שבוע, ומקיים שמונה סדרי לימוד חברותות במשך השבוע. כיום מספר הרב סירוקה, ישנם כמאה משפחות הנמצאות במעגל הרחב של הפעילות של הרב.

בנוסף מארגן הרב הזכרות בבתים רבים, תפילות ערבית, ואירועים נוספים ככל שהאנשים מבקשים ממנו. מלבד הרב דורון מגיע מידי ימי שלישי וחמישי פעיל נוסף של הארגון, הלומד גם כן בחברותות, ומוסר שיעור בכל יום רביעי.

"הסיפוק מאד גדול", אומר הרב דורון, "אני יוצא מידי ערב לסיבוב ביישוב עם רעייתי ומשתדל לדבר עם האנשים שאני פוגש. לא מכבר ניגש אלי אדם ואמר לי: הרב, בזכותך התפללתי תפילת מנחה פעם ראשונה בחיים שלי".

האם לא נתקלת בהתנגדויות לפעילותך?

בוודאי שכן, כבר בשבוע הראשון הודיעו לי כי כדאי שלא אפרוק את המזוודות כי נראה איאלץ לעזוב בתוך כשבוע... אבל ברוך ה' אנחנו כבר שנה פה. ניסיתי מאד להקים מקווה במקום ונתקלתי בהתנגדות עזה. גם כשפירסמתי מודעות על דרשתו של הרב לאו – הן נתלשו כבר באותו יום. לפני מספר חודשים הביע הרב יצחק פנגר לשבות אצלינו, ואחד התושבים התקשר בזעם ושאל מדוע הנחתי לו בתיבת הדואר מודעה על כך. השבתי לו, כי גם אני מקבל מודעות שאסורות עלי בקריאה במישור ההלכתי, אך אינני עושה עם כך מאום. שיבחתי אותו על כך, שלהבדיל מאחרים הוא לא נותר אדיש לאירוע וניכר שהדבר אכפת לו. הצעתי לו שאדרבה, יבא לשמוע, לצעוק ולהתווכח עם הרב.

למרות ההתנגדויות הללו אינני נוקט בדרך של לחימה. אני ממש לא נלחם אלא מציע למי שמעוניין לבא ולשמוע. אמרתי למתפללים, אני משקיע לא מעט, מפסיד כספים וזמן בכולל כדי למסור שיעורים ולקיים תפילות, מי שמעוניין בשמחה – מי שלא, זה עניין שלו".

 

הפרשת חלה וישועה

 

גם רעייתו של הרב דורון מקיימת שיעור נשים מידי שבוע ואף עורכת טקסי הפרשת חלה.

בשבועות האחרונים, מספר הרב, הגיעו מספר נשים לרעייתי ואמרו לה: הרבנית, אנו זקוקים לישועה והיינו מבקשים לקיים שוב את מצוות הפרשת חלה. רעייתי אמרה להן שהיא אופה בכל יום שישי חלות והן מוזמנות להפריש. כך בכל שבוע מגיעות נשים, ובמשך כמה שעות אנו מפרישים חלה, מברכים ומשוחחים.

משפחתו הגדולה של הרב דורון, מהווה אטרקציה ביישוב החילוני. כאשר מגיעים אורחים מן המקום ביום שישי ורואים את שולחן השבת הערוך לכל כך הרבה אנשים, הם משוכנעים כי ישנו אירוע מיוחד במשפחה, יום הולדת, או מפגש משפחתי. כשבני הזוג אומרים להם שהצלחות היפות, המפיות הססגוניות הם אורחים קבועים אצלם בכל ליל שבת – הם מופתעים לחלוטין.

"ישנה היענות רחבה מאד", מספר הרב, "אנשים החלו לשמור על כשרות, טהרת המשפחה, שבת ועוד. גם נערים מתחזקים". כאשר מגיעים צעירים לבית הכנסת עם הטלית על כתפיהם נוהג הרב הצעיר לשאול אותם ברצינות: האם הטלית עשויה מבד או מניילון. הצעירים המופתעים עונים כי היא עשויה כמובן מבד, והרב מסכם איתם שאם כך היא אינה חד פעמית. לאחר האישור לאבחנה הזו אומר הרב: אם היא אינה חד פעמית מדוע שלא תבואו כל שבת, בכל שבוע יש פה מנין?! גם התפילין לא נקנו עבור הארון אלא עבורכם שתניחו אותם.

אחד מן הנערים, נזכר הרב, התחזק מאד, והחליט לשמור שבת. הוא בסך הכל בן 13 וחי במשפחה חילונית, ולמרות זאת בחר לשמור על יום השבת. בשבוע האחרון הגיע הצעיר לרב ואמר לו כי אביו הסביר לו שאין כל איסור בפתיחת מקרר בשבת גם אם נדלק האור, שכן האור פועל באופן אוטומטי. הרב הסביר לו כי הדבר בכל זאת אסור, והצעיר שאל בחרדה אמיתית: האם חיללתי שבת?! הרב הרגיע אותו כי הדבר נעשה בשוגג והתרגש מתומתו וטהרתו של נער יהודי.