עמוד ענן, ושאר חדשות בתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת
 
דיווחים סביב מבצע 'עמוד ענן' שיצא לדרך בימים אלו
 
ראש החמ"ד הנחה את כל בתי הספר לקרוא פרקי תהילים להצלחת פעולת צה"ל במבצע "עמוד ענן". כמו כן נפתח מוקד סיוע לאירוח משפחות בחלק ממוסדות החינוך
 
משטרת ניו יורק חסמה לפנות בוקר (שישי) את המתחם שמסביב לקונסוליה הישראלית במנהטן, בשל הפגנות שהתקהלו במקום במחאה על מבצע 'עמוד ענן' המתנהל ברצועת עזה. בנוסף, לפי רשת סי-בי-אס, תוגברה אבטחה סביב המוסדות הדיפלומטיים של ישראל בעיר וסביב בתי הכנסת. הפגנות נוספות, בעד ונגד המבצע, היו גם מול הקונסוליה הישראלית בסן פרנסיסקו.
 
הרב מאיר נהוראי בהנחיות הלכתיות ליישובי הדרום הנמצאים בטווח נפילת הרקטות: בעלי תפקידים ילכו עם מכשירים ניידים גם בשבת, יש לפתוח מקלטים ומרחבים מוגנים
 
תושבי הדרום התעוררו לקול פיצוצי הרקטות שנורו מעזה והחזירו אותם לזמנים שהעדיפו לשכוח. באשדוד נפצעו 6 בני אדם מגראד שפגע בחצר ישיבה, ורקטה נוספת חדרה דרך גג של בית כנסת, אך לא התפוצצה: "פשוט נס שלא היו כאן הרוגים". רבים העדיפו להישאר בבית ואמרו: "לפחות שתהיה תגובה חריפה של צה"ל
 
עצוב היה אתמול בבאר שבע. הרחובות היו ריקים, מהמכולת של ג'קי נעדרו הקליינטיםהמסורים, הסטודנטים גויסו או נסעו להורים במרכז, בתי הכנסת עברו לרחבות המקלטים, ארוחת השבת של משפחת חמו נערכה במקלט השכונתי, ו"סיירת הלחם" לנזקקים, לא ויתרה עלהסיבוב הקבוע, גם אם הוא נעשה עם קסדה על הראש. סוף שבוע לא שגרתי בבאר שבע
 
קראו את פרק קכא בתהילים להצלחת מבצע "עמוד ענן", לשמירה על חיילי צה"ל ולבטחון כל תושבי מדינת ישראל. הפק מופיע בקישור זה.
 
 
וליתר הדיווחים
בערב שבת התחוללה דרמה של ממש במונטריאול בבית המדרש סקווירא ברחוב lajoie & Durocher כאשר גוי ניסה לפגוע בעשרות יהודים ולהצית את בית הכנסת בדקות הסמוכות לשבת קודש. זמן מועט לפני כניסת השבת, בשבוע האחרון פרשת לך לך, כרבע שעה לפני שבת הבחינו התושבים בגוי אשר מתעסק עם צינורות הגז אשר מפעילים את חימום המים במקוואות, ובבית הכנסת הגדול של חסידות סקווירא בעיר, לפתע הם הבחינו באש אשר הגוי הצית בצינורות הגז, בכדי להצית אש גדולה בצינורות הגז המרכזיים, התושבים מיד כיבו את האש, והזעיקו את מתנדבי 'חברים' בעיר, בכדי ללכוד את הגוי הפושע.
 
לקרוא ולא להאמין: עירייה חרדית חוסמת בגופה בניית בית כנסת. עיריית אלעד, פנתה ביום רביעי שעבר לבית המשפט השלום בפתח תקווה, בבקשה למתן צו להפסקת עבודות למבנה בית כנסת. בתחילת השבוע הגיעו שוטרים, כדי לעצור בגופם את הבנייה.
 
בית המשפט המחוזי בתל אביב פסק בסוף השבוע לטובת יורשי מייסד בית הכנסת 'הליגמן' השוכן ברח' רבי עקיבא בבני ברק, החפצים להופכו לבניין מגורים.
בכך נדחתה עמדת רב בית הכנסת, הרב אברהם ישעיהו קרליץ ועמותת בית הכנסת, שטענו כי העמותה הקיימת מהווה המשך לאגודה העותומאנית ויש לשמר את המקום כבית כנסת.
 
בית כנסת העתיק של העיירה מילפורד שבקונטיקט - הנחשב גם כאתר היסטורי - נשרף אתמול (א) בבוקר, ושני ספרי התורה שהיו בארון הקודש ניזוקו באופן קשה. לדברי מפקד מכבי האש המקומי, הדליקה פרצה בעקבות קצר בתקע חשמלי

רב הקהילה, הרב שניאור וילהלם אומר, כי שוטר שעבר במקום הבחין בדליקה והזעיק את מכבי האש. לדבריו, הדליקה גרמה נזק כבד לבית הכנסת, ושני ספרי התורה שהיו בארון הקודש נרטבו מזרנוקי המים של מכבי האש. טרם ידוע אם יוכלו שוב להשתמש בהם
 
הבוקר שאחרי הסופה "סנדי": מתפללי בית הכנסת שהגיעו הבוקר (שלישי) לתפילת שחרית בבית הכנסת המרכזי בברוקלין, "שערי ציון", נדהמו לגלות עץ גדול ממדים שקרס בסמוך לבית הכנסת הגדול כאשר חלקו אף פגע במבנה בית הכנסת.
בחסדי שמים, בשעה שהעץ קרס לא היו בבית הכנסת מתפללים מאחר והתושבים באזור הסתגרו בבתיהם.
כתוצאה מקריסת העץ שקרס בעקבות הרוחות העזות גם המדרכה הסמוכה אליו נעקרה ממקומה.
 
בית הכנסת של אגודת ישראל בבעסווטאר ניזוק לחלוטין מסופת ההוריקן 'סנדי', זאת לאחר שרק לפני כשבוע הסתיימו השיפוצים לאחר הנזק הגדול שאירע בסופת ההוריקן 'איירין'. חברי הקהילה מגייסים כסף לצורך השיפוצים.
 
 
ורגעים שמחים יותר
 
העיר טווער, הממוקמת בצפון רוסיה, מוכרת יותר כעיר שסבלה שנים מאנטישמיות, שכללה התנפלות על בית הכנסת, ניפוץ מצבות יהודיות ועוד

אך ביום ראשון השבוע חגגה הקהילה ציון מאה שנה לבניית בית הכנסת ההיסטורי במרכז העיר, שהיא מהוותיקות ברוסיה, וקבלת בעלות על המבנה מטעם הממשל המקומי

הקהילה בטווער זכתה בשנה האחרונה לעדנה, בהצטרפותה ל'איגוד הקהילות היהודיות', בה חברים בחבר העמים למעלה מ-500 קהילות יהודיות הפעילות במשך כל ימות השנה.
 
חברי קהילת "תפארת ישראל" בקווינס חגגו השבוע את פתיחתו המחודשת של בית הכנסת העתיק ששוחזר בדיוק מוחלט למראהו המקורי. עלות השיחזור: 1.6 מיליון דולר.
 
אני רוצה לשתף את הקורא בחוויית פגישה עם ידידים אורחים, שבאו לביקור קצר בישראל מהעיר חניה בכרתים, בה ביקרתי לראשונה פני מספר שנים. הייתה זו פגישה עם אורחים, שכל הוויית חייהם מצביעה על גשרים לשלום בין עמים, גשרים לשלום בין דתות. שני ידידים, יהודי ונוצרי, אזרחים יוון, החברים בקהילה "חפץ חיים" בבית הכנסת בעיר חניה.

כשביקרתי בעיר חניה בכרתים, הרשימה אותי במיוחד דמותו של ד"ר ניקולאס סטוורולקיס, שבין שפע עיסוקיו נטל על עצמו בהתנדבות מלאה לנהל את בית הכנסת "חפץ חיים" בשכונה העתיקה של העיר.
 
כמעט 70 שנה אחרי ליל הבדולח הנוראי בו חולל בית הכנסת הגדול בברלין, בימים האחרונים חגגו את פתיחתו המחודשת של בית הכנסת בעלות אסטרונומית של 7 מיליון דולר. בבית הכנסת ישנם 1200 מקומות. בברלין חגגו בסוף השבוע שעבר את פתיחתו המחודשת של בית הכנסת הגדול בעיר, כמעט 70 שנה לאחר שהושחת על ידי הנאצים ימ"ש בליל הבדולח.
 
בית כנסת לזכרם של חללי צה״ל וכוחות הבטחון, נחנך בסוף השבוע לעילוי נשמת בני המושב ״תרום״ הסמוך לבית שמש. באירוע השתתפו שר הבטחון לשעבר, יצחק מרדכי, וראש אגף משפחות במשרד הבטחון, אריה מועלם.  
בית הכנסת נתרם לזכרם של ארבעה חללי צה״ל ומשטרת ישראל, סמ״ר יעקב יאיר, רש״ט ניר בושרי, סגן ארז מרחבי וסמ״ר אהרן יפתחי, הי"ד
ספר התורה שהוכנס לבית הכנסת נתרם על-ידי בני משפחתו של סמ״ר אהרן יפתחי הי״ד, שנפל במלחמת יום הכיפורים
 
 
מעניין
 
רב העיר רמת גן, הרב יעקב אריאל, התייחס בפינתו השבועית בערוץ 7, לתופעת עלוני השבת המחולקים בבתי הכנסת. "אני מבקר את תופעת העלונים בבתי הכנסת", אמר הרב אריאל שהבהיר כי אמנם יש עלונים חיוביים "שהם לשם שמיים", אך יש גם שליליים ואפילו עלונים שאסור לקרוא אותם.
 
בחודשים האחרונים התבקשו נציגים מבתי כנסת בישראל למלא שאלון שבודק את מידת הסביבתיות של בתי הכנסת, לצד שאלות של נגישות, מעורבות חברתית ועיסוק בלימוד אקטואלי של התורה – בהקשר הסביבתי חברתי כמובן. עשרות בתי כנסת וקהילות מכל רחבי הארץ השתתפו בתחרות, והנה חמשת המנצחים, שהרשימו ביותר בפעילותם. בתי כנסת אלו אף זכו במענק להמשך העשייה בתחום.
 
דקות לאחר שאריה יפה, פראמדיק מתנדב ב'איחוד הצלה' עלה לתורה בבית הכנסת הגדול בירושלים לרגל ה'שבת חתן' שלו, נפגע אחד ממתפללי בית הכנסת מרכב ונפצע קשה. יפה לא היסס והחל מיד בהחייאה שבסיומה פונה הולך הרגל במצב קשה לבית החולים