מה ארע החודש בבתי כנסת בארץ ובעולם אלול

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

ערב תשעה באב: בית כנסת וספרי תורה נשרפו במבוא חורון

בית כנסת ביישוב מבוא חורון נשרף הלילה (שני) ועמו נשרפו 3 ספרי תורה. לא היו נפגעים בנפש ואין חשש להצתה. תושבי היישוב שבעמק איילון התעוררו במהלך הלילה למחזה קשה ולא שגרתי. בית כנסת המשמש כ'שטיבלך' עלה בלהבות מסיבה שעדיין אינה ברורה. אחת ההערכות מדברת על קצר חשמלי שגרם לשריפה.

אחד ממקימי המניין בבית הכנסת, מתי גולדשטיין, אמר לרדיו 'קול ברמה' כי  "מדובר בשטיבלאך של היישוב. סיבת השריפה לא ידועה, אין חשד שערבים חדרו ליישוב והציתו את בית הכנסת. 3 ספרי תורה נשרפו כליל".

דאגה יהודית עולמית: בניית בית הכנסת בסידני נאסרה עקב חשש לפיגוע

מועצה מקומית אסרה בניית בית כנסת בשכונה בה מתגוררים יהודים רבים בבונדי שבסידני, אוסטרליה. הסיבה: המבנה עלול להפוך יעד לטרור. מנהיגי הקהילה בבונדי אמרו כי זה כניעה לקיצוניות האיסלאמית. הם הזהירו כי זה יוצר תקדים מסוכן. ההחלטה אף אושרה בבית המשפט, על רקע האיומים נגד מטוסים באוסטרליה. רק בשבוע שעבר עצרו סוכנים אוסטרלים ארבעה חשודים, שתכננו לפוצץ מטוסים. בעקבות חשש מאירועי הטרור בחברות תעופה, הופעלו אמצעי ביטחון מוגברים בשדות תעופה ובמקומות ציבוריים אחרים.

בית המשפט אישר את החלטת המועצה לאסור את בניית בית הכנסת בוולינגטון סנט, בונדי - רק כמה מאות מטרים מן החוף המפורסם ביותר של אוסטרליה - הנימוק המשפטי "יותר מדי סיכון ביטחוני עבור היהודים ותושבים מקומיים".

ארה"ב: 35 שנות מאסר למציתי בית כנסת

שני גברים אמריקאים בשנות העשרים לחייהם נידונו ל-35 שנות מאסר אחרי שהורשעו בעשרות עבירות הקשורות לטרור נגד יהודים בארה"ב.השניים, אנתוני גרציאנו ועקאש דלאל הואשמו באיומים על מוסדות יהודיים בניו ג'רזי, שם ניסו להצית שני בתי כנסת והשליכו בקבוק תבערה לביתו של רב מקומי בין השנים 2011-2012. כמו כן, השניים השחיתו מבנים וריססו עליהם כתובות אנטישמיות.

בתחילת 2012 השליכו השניים בקבוק תבערה על בית הכנסת "בית אל" בארת'רפורד, מה שהצית את חדר השינה ביחידת הדיור במבנה, שם התגורר רב בית הכנסת עם אשתו וחמשת ילדיו. הרב, נוסון שומאן, נפצע מכוויות.המשנה לתובע בתיק, בריאן סינקלייר אמר כי "הם ראו את העולם דרך אותן העיניים, הם רואים את היהודים לא בתור אנשים, אלא כקבוצה תת-אנושית, כמו זוחלים. הם היו שותפים לשנאה, הפחדה ופשע".כתב האישום נגד השניים הוגש כבר בשנת 2013. הם הורשעו בשנה שעברה וגזר הדין ניתן אתמול.

עשה את צרכיו בפתח בית כנסת; המשטרה מחפשת

משטרת פילדלפיה מחפשת אחר אדם, שביום ראשון האחרון (13 באוגוסט) בשעה 12:30 בלילה, נצפה במצלמות אבטחה של בית הכנסת 'בית סולומון' בעיר, כשהוא ניגש אל הדלתות הקדמיות, מחווה תנועת יד מגונה לעבר המצלמה, ואחר כך עושה את צרכיו על הקירות.

לאחר מכן נכנס הגבר בריצה למכונית לבנה ועזב את האזור.

צעקו "הנה בית כנסת" והניפו צלבי קרס

ראש קהילת "בית ישראל" בשרלוטסוויל אלן צימרמן מספר בטור שכתב על ההתמודדות עם הפגנות הניאו נאצים בעיר שרלוטסוויל שבווירג'יניה."בשבת בבוקר עמדתי מחוץ לבית הכנסת שלנו עם המאבטח החמוש ששכרנו אחרי שהמשטרה סירבה לספק לנו קצין בשעות הבוקר", כתב תוך שהוא מזכיר כי הקהילה לא ביקשה הגנה על הרכוש אלא רק על חיי המתפללים.

"במשך חצי שעה עמדו שלושה אנשים לבושי חליפות, חמושים ברובים חצי אוטומטיים, בצד השני של הרחוב. אם הם ניסו להיכנס, אני לא יודע מה יכולתי לעשות כדי לעצור אותם, אבל גם אני לא יכולתי להסיר מהם את העיניים. אולי נוכחותו של המשמר החמוש שלנו הרתיעה אותם. אולי נוכחותם הייתה רק צירוף מקרים, ואני פרנואידי. אני לא יודע"."כמה פעמים, עברו תהלוכות של נאצים על הבניין שלנו וצעקו, 'יש בית הכנסת!', ואחריו קריאות של 'Seig Heil' ושאר מילים אנטישמיות. כמה מהם נשאו דגלים עם צלבי קרס וסמלים נאציים אחרים.

גילויי אנטישמיות חדשים בגרמניה: בית כנסת הושחת קשות

עבריינים שנכנסו למקום, ניתצו דלתות, ניפצו חלונות, השליכו רהיטים לכביש, ואף חרטו צלב קרס על אחת הספות במקום.מלבד היותו מקום תפילה, משמש הבניין גם כמקום לפעילות של הקהילה היהודית המקומית.

בתגובה לכך, טענה המשטרה המקומית כי מדובר במעשה אנטישמי מובהק, שהתרחש ככל הנראה לאור ביקור שהתקיים לאחרונה בבית הכנסת, של 16 בני נוער מישראל, שהגיעו כדי לסייע בשיקום בית הכנסת.בתגובה לדברים, התבטא רוברט קריינברג, אחד מתושבי הקהילה, ואמר כי לא ניתן להגדיר יותר את המקום כבטוח יותר. "יתכן שזו גם הייתה כוונתם של העבריינים", הוסיף. "אני לא רוצה לדמיין מה היה קורה אילו ה'חוליגנים' היו נכנסים לבניין בשבוע שעבר".

הנס של ביהכ"נ: "פתאום מצאנו עזבון נשכח"

לפני מספר חודשים ובית הכנסת הגדול בתל אביב, כמעט וסגר את שעריו, לאחר שעיריית תל אביב עיקלה את חשבון הבנק של בית הכנסת בשל חוב עתק שהצטבר. בעקבות הפרסום ב'בחדרי חרדים' - השר לשעבר גדעון סער, שוחח עם ראש העיר תל אביב רון חולדאי, והעירייה הסירה את העיקול מחשבון הבנק של בית הכנסת, והתנצלה על הכוונה לסגור אותו.

כעת, מספר חודשים לאחר מכן, בית הכנסת עלה על דרך המלך. ויקיים בהיכלו קונצרט גדול לרגל חודש אלול - בשילוב סעודת הודיה על מניעת סגירת בית הכנסת.

בקיבוץ "השומר הצעיר" מרחביה נחנך בית כנסת

בקיבוץ "השומר הצעיר" מרחביה שבעמק יזרעאל, נחנך (יום ב', 21.8.17) בטקס חגיגי מלווה בנעימות חסידיות שהשמיעה תזמורת, בית כנסת אורתודוקסי חדש בו תהיה הפרדה באמצעות פרגוד בין נשים לגברים.

בטקס חנוכת בית הכנסת נשאו דברי ברכה ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, מנכ"ל משרד הדתות עודד פלוס, רב המועצה האזורית עמק יזרעאל, מרדכי זמיר, משה להב יו"ר הוועד המקומי ונוספים. בית הכנסת החדש נבנה מתקציבי משרד הדתות, תרומת משפחת הקבלנים חסון והוועד המקומי של קיבוץ מרחביה והוא ממוקם בשכונת ההרחבה של הקיבוץ.