מה אירע החודש בבתי הכנסת בישראל ובעולם

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

בית כנסת הושחת, צלבי קרס בסאבווי

סוף שבוע של תקריות אנטישמיות בארצות הברית: בשיקאגו תועד אתמול (שבת) אלמוני, כשהוא משחית את אחד מבתי הכנסת הוותיקים בעיר. הוא השאיר במקום מדבקות עם צלבי קרס.בסרטון המתעד את האירוע נראה הגבר עם מסכה על פניו יוצא מתוך רכב מסחרי, ניגש לבית הכנסת ומנפץ את שמשת החלון. לאחר מכן הוא נראה נמלט מהמקום. במשטרת שיקאגו פרסמו את התיעוד של התקרית, ובנושא נפתחה חקירה, אך לא בוצעו כל מעצרים.

בתקרית אחרת רוססו הלילה כתובות אנטישמיות על קיר הרכבת התחתית בניו יורק. "מקומם של יהודים הוא בתנור", נכתב על אחד הקירות. אחד הנוסעים תיאר בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו את המקרה הקשה. "עליתי על הרכבת התחתית הלילה במנהטן ומצאתי צלבי קרס על כל פרסומת וכל חלון", סיפר הנוסע, גרגורי לוקאס. "היה שקט ברכבת וכולם בהו זה בזה בתחושה לא נעימה, בלי לדעת מה לעשות".

 

תגלית בפקיעין: נמצאה כתובת אבן בעברית בת 1,800 שנה, ליד בית הכנסת

חשיפה ארכיאולוגית חדשה מהתקופה הרומית: כותרת אבן בת כ-1,800 שנה, שעליה חרוטות שתי כתובות בעברית, נתגלתה השבוע במסגרת עבודות שיקום ושימור המתבצעות בשנה האחרונה, בבית הכנסת העתיק בפקיעין ובמבנה בית משפחת זינאתי הסמוך.

העבודות מתבצעות ע"י המועצה לשימור אתרי מורשת. כותרת האבן הזו נמצאה בחצר במבנה. מבדיקה ראשונית שביצעו ארכיאולוגים מטעם רשות העתיקות, נראה שמדובר בכתובות הקדשה של תורמים לבית הכנסת.

 

בית שמש: תקף נער בבית כנסת ונשלח ל-4 שנות מאסר

בגזר דין של בעל משפחה חרדית, הציגו שופטי המחוזי עמדה שתשמש אזהרה לפוגעים בילדים "יש לראות חומרה יתרה בעובדה שהנאשם ניצל את בתי הכנסת השכונתיים למעשים, אלה אמורים להוות מקום בטוח ומקלט מפִּגעי העולם החיצוני.

 

איך קרה שתקיפת בית כנסת בגרמניה אינה מוגדרת כאנטישמיות

בליל 29 ביולי 2014, בעיצומו של מבצע 'צוק איתן', השליכו שלושה צעירים פלסטינים בקבוקי מולוטוב לעבר בית כנסת בעיר וופרטל שבגרמניה. בגלל השעה המאוחרת, לא היה איש בבניין. הנזק שנגרם לבית הכנסת לא היה משמעותי. אחד התוקפים נתפס על ידי המשטרה בעודו מסריט את הלהבות ומעניק לצילומים ״פרשנות״ בערבית בזמן אמת. שני האחרים נלכדו מאוחר יותר. הם הועמדו לדין בפני בית משפט עירוני, שהטיל עליהם עונשים מינימליים מאחר שלא מצא ראיות לכך שהמניע לתקיפה היה אנטישמי.

שלושת הצעירים הפלסטינים, הנהנים ממעמד של ״פליטים״ בגרמניה וחיים על חשבון משלם המסים הגרמני, הצליחו לשכנע את השופט שהם פעלו בהשפעת הדיווחים על התקיפות הישראליות ברצועת עזה וכי ביקשו להביע מחאה על מדיניות ישראל. השופט קיבל גם את טענתם שעם תום צום הרמדאן הם השתכרו ופעלו תחת השפעת האלכוהול.

 

פרוייקט "השומרים" - בנייה לשם שמיים

במשך 20 שנים רצופות לא נבנה ברמת אביב ולו בית כנסת אחד, התפילות נערכו במרתף צפוף וחנוק ובתנאים לא תנאים.

לאחר כחמש שנות מאבק מפרכות נתקבל האישור להקמת בית הכנסת, ובתוך 3 שנים, קם החלום והיה למציאות, נבנה בית הכנסת תהילת אביב ע"ש אדמונד ספרא, לשמחתם העצומה של קהילת רמת אביב.

 

הסתיים פינוי בית הכנסת בעמונה: שוטרים נפצעו מאבנים ומטפים

כוחות הביטחון פעלו להסרת הביצורים וההשתלטות על המאחז, ונתקלו בהתנגדות עזה ואלימה: כשעה וחצי אחרי שהחלו לפרוץ את הביצורים שהקימו צעירים בפתח בית הכנסת בעמונה, הצליחו השוטרים לפנות בצהריים (יום ה') את אחרון המתבצרים במקום ולסיים את מבצע הפינוי של המאחז שהחל לפני יותר מ-24 שעות. לפחות 17 שוטרים נפגעו בעימות עם המתבצרים בבית הכנסת, וחלקם דיממו כתוצאה מאבנים, מטפי כיבוי, קרשים וצבע שהושלכו לעברם.

 

שִׂישוּ וְשִׂמְחוּ: בית כנסת ברסלב בבית שמש חגגו הכנסת ספר תורה

בסוף השבוע שעבר התקיים מעמד הכנסת ספר תורה לבית הכנסת ברסלב 'אור הנחל' בשכונת רמ"א בבית שמש, הספר נתרם ע"י הנגיד ר' בנימין וויצהנדלר.

לאחמ"כ התקיים סעודה כיד המלך כראוי לכבודה של תורה בהיכל בית הכנסת, כשבמרכזו נאם ר' בנימין ותיאר עובדות מאנ"ש בדור הקודם אשר עבדו את ה' בתמימות ופשיטות וכל זמנם היה קודש לתורה ועבודת ה' והביע את שמחתו והתפעלותו מהמקום אשר מהווה בית היוצר לעובדי ה' ומקורבים אשר רוצים להתקרב לה'.

 

מתפללי בערקע שול בכפר חב"ד בהתוועדות מאחדת

בכפר חב"ד בית הכנסת "בערקע שול" כבר נעשה לשם דבר הכל החל כשר' זמי ור' צביקה ליפסקר לפני מספר שנים החליטו לפתוח בחנות "היפר ליפסקר" שבבעלותם בכפר, בית כנסת ע"ש אביהם איש החסד ר' בערקע ע"ה.ממנין שחרית בשש בבוקר זה המשיך לתפילות מנחה וערבית ואף לשיעור קבוע במסכת "ברכות" במסגרת שיעורי ה"תא שמע" בכפ"ח. בית הכנסת מושך אליו לקוחות רבים הבאים לקנות גשמיות ואף נהנים לקצור רוחניות.

לאחר פרק זמן של פעילות הגיע הצורך לאחד את הקצוות השונים בפעילות הענפה וכך התגבש הרעיון של ערב שבו ישבו כולם באחדות לצד שולחן ערוך בכל טוב גשמי, ונהנו לשמוע את הרב בנימין כהן רב בית הכנסת שוזר רעיונות בנגלה וחסידות מענייני דיומא.