דבר העורך, תשרי תשע"ד

כמידי שנה ניצב אני בפתחו של חודש תשרי ובשערו של גליון 'מעט בית מקדש' נוסף, בו אני מכריז על החודש כעל  'חודש בתי הכנסת'. אין צורך להכביר במילים מפני מה חודש זה הוא חגו של המוסד הוותיק שלנו. לפי כל סקרי דעת הקהל, הנערכים [משום מה] בפתחה של כל שנה חדשה, רוב ככל היהודים פוקדים את בתי הכנסת באחד מחגי החודש. הרוב המכריע עושה זאת אמנם בעשירי לחודש תשרי – הלא הוא יום הכיפורים, אך גם בראש השנה, בסוכות, בשמחת בית השואבה, בהושענה רבה, בשמחת תורה, ובהקפות שניות, גדושים אולמות התפילה – ולעתים גם הרחובות הסמוכים – בהמוני מתפללים.
 
גליון החודש יעסוק מטבע הדברים בחודש חגיגי זה. מנהגי הקהילות ומנהגי החודש עוסקים בימיו הראשונים של החודש, ופינת ההלכה סובבת סביב סיבוב הקהל סביב הבמה בהושענה רבה. הגבאי הנכבד ד. דוואק בטור פובליציסטי משהו על שמחת תורה, והיועץ החביב ר' אלון חאמי בטיפים מבורכים כתמיד.
 
לראיון החודש התכבדנו לשוחח עם הזמר והמוסיקאי אהרן רזאל שבשנים האחרונות נמצא בלב הקונצנזוס הישראלי, על 'בית הכנסת שלו'. ראיון מרתק נוסף ערכנו עם רבה של חטיבת כפיר בצבא ההגנה לישראל. כאשר נמצא עם ישראל לרבבותיו בבתי הכנסת שבעורף, מצויים לא מעט חיילים בבסיסי צה"ל השונים ומבקשים גם הם לקיים אורח חיים דתי סביב בית הכנסת. הרב שהם עורקבי, רב החטיבה, וממחוללי המהפכה הדתית בצה"ל סיפר לנו על בתי הכנסת, על הנוסח, ועל ניהול התפילה בימים נוראים.
 
סיור החודש נערך בישיבת אור יקר בעיר צפת. ישיבה זו השייכת לסוגת ה'ישיבות לחזרה בתשובה' מפעילה מוסדות שונים בעיר צפת ואף עמדה בלבו של פולמוס ציבורי בשנים האחרונות. כתבה נוספת מוסבת על ספר חדש מתוך סדרת הספרים אודות החפץ חיים שראו אור בשנתים האחרונות. לפני שבועיים הופיע המחבר הרב צבי ירום, עם ספר חדש בהקשרם של הימים הנוראים. בכך מצטרף ספר זה "במחיצת החפץ חיים בימים הנוראים" לאחיו "במחיצת החפץ חיים בשבת" ו"במחיצת החפץ חיים בתפילה". חדשות בתי הכנסת, ורשימת הרו"ח מופיעים כסדרם.
בברכת חג בתי הכנסת מוצלח ויעיל
 
אליעזר היון. עורך.