דבר העורך טבת תשע"ח

שלום לכולם,

גיליון החודש גדוש ועמוס באירועים חשובים סביב בתי הכנסת בארץ. ביניהם מאבק הכולל ובית הכנסת בקיבוץ גבעת ברנר, הכנסת ספר התורה בבית טבע בצל פיטורי אלפי העובדים, בית הכנסת החדש והמרהיב במנהרות הכותל וסיפור בית הכנסת המיוחד 'איילת השחר' בעיר מודיעין.

בבית הכנסת שבקיבוץ גבעת ברנר פעל כולל אברכים במשך כשנה עד שקבוצת תושבים החליטה לעתור לוועד הקיבוץ שהורה לסגור אותו, יונתן קטיעי מייסד בית הכנסת שוחח עם 'מעט בית מקדש' ותמה על ההחלטה: היכן הם רוצים שנלמד תורה בהרים? רשב"י למד במערה כי היה שלטון זר, אבל היום במדינת ישראל?

בבית הכנסת החדש שבבית טבע התכנסו הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, יו"ר איילת השחר הרב שלמה רענן ובנו של מנכ"ל טבע המיתולוגי אלי הורוויץ ז"ל לשמו נחנך בית הכנסת ונתרם הספר ובשמחה מהולה בעצב על פיטורם של העובדים הרבים חגגו את בית הכנסת וספר התורה החדשים.

בית הכנסת 'איילת השחר' בעיר מודיעין מהווה פינת חמד עבור אלפי תושבי העיר שגודשים את המקום כמעט 24 שעות ביממה: "מידי חודש אנו מכינים 4000 כוסות קפה' אומר ראש בית המדרש – הרב אריאל וילנר שסיפר על התופעה המיוחדת ל'מעט בית מקדש'.

היועץ המסור, הרב אלון חאמי בטור עצות וטיפים אך גם בסיפור אישי על כהונתו כרב בית הכנסת ועל הלקחים הנלמדים מכך ביחס לקופת בית הכנסת והשימוש בה.

ברשימתו החודשית מעלה הגבאי דוד דוואק שאלה מרתקת סביב תופעות אנטי-אורטודוקסיות בבתי הכנסת כמו מתפללים שמבקשים ברכה על נישואים שאינם לרוח התורה והיהדות, תופעת הנסיעות הכרוכות בחילול שבת לבית הכנסת וכדומה.

אין בית כנסת ללא חלונות, את הקביעה הזו כך נדמה ניתן לאשש בקלות גם בבתי כנסת פועלים בהווה וגם בעבר. ככלות הכל ההלכה מורה כי בית הכנסת זקוק לחלונות, אולם כיצד הם היו נבנים, באיזה גובה ולאיזה כיוון? מסמך היסטורי מעניין על תופעה זו בבתי הכנסת שבאשכנז במאות הקודמות.

פינת ההלכה עוסקת בתופעה כאובה של רכישת תפילין לנער בר מצווה שיניח אותם רק ב'חגיגת הכותל' או 'העלייה לתורה', ופינת ההלכה והכלכלה מופיעים כסדרם.

חודש טוב, העורך