דבר העורך אייר

בימים אלו אנו מציינים שש שנים לפעילותו של אתר 'איגוד בתי הכנסת העולמי', כאשר בכל חודש פורסם במסגרת זו ניוז-ליטר' גדוש בכתבות, סקירות, ומידעים סביב כל מה ששייך לבתי הכנסת בארץ ובעולם.

איגוד בתי הכנסת רושם אמנם 6 שנים לפעילותו, אך ארגון הגג 'איילת השחר' בראשותו של הרב שלמה רענן פועל למעלה מ-20 שנים סביב ענייני בית הכנסת, המהווה מעגל אחד מכלל פעילות 'קירוב הרחוקים' הכוללת עשרות מעגלים נוספים.

כך למשל הקימה איילת השחר עשרות בתי כנסת בעשרות יישובים וקיבוצים ברחבי הארץ, כאשר בחלקם לא פעל במקום בית כנסת קרוב למאה שנים. עשרות ספרי תורה הוכנסו, וציוד וריהוט נתרמו לבתי מקדש רבים. גם תופעת המניינים במועדים, בחגים, ובעיקר בימים הנוראים – ראש השנה ויום הכיפורים כבר מפורסמים ומוכרים.

בגליון זה, נציין בכתבה קצרה את סגירת המעגל הפרטית שלנו – אתר בתי הכנסת, את פעילותו, כשאנו מזמינים אתכם להצטרף ולצרף עוד יהודים שמתעניינים בכל מה ששייך בקשר ישיר או עקיף לאחד המוסדות החשובים ביותר של העם היהודי.

החודש שוחחנו עם מר נדב אברמוב, מנהל האתר הארכיאולוגי סוסיא, אודות בית הכנסת העתיק שנחשף במקום, ושחזור הבימה שנעשתה על ידי מומחי האתר.

החזן והפייטן המוכר ר' יוסף ישראל התראיין כדי לספר על שירת הבקשות המתוקה הנערכת בלילות השבת, בבתי הכנסת הספרדים בישראל ובעולם כולו, כאשר גולת הכותרת לשירה ייחודית זו, נערכת כידוע בבית הכנסת החלבי העתיק 'עדס' בירושלים.

הגבאי דוד דוואק ממשיך בתיאורו המשעשע את התנהגות הציבור בבתי הכנסת המכונים 'שטיבלאך', והפעם על תפילת המוסף הנערכת [משום מה] בנפרד מן המניין הקיים.

ר' אלון חאמי, בפינתו הקבועה והפעם על חשיבות התפילה לאנשים החלשים, הזקנים והחולים בבית הכנסת, ובמדור ההלכתי עלתה שאלה מעניינת אודות בית כנסת שומם שפרח מחדש והרב או המתפללים החדשים מבקשים לשנות את הנוסח הקבוע שהיה בו.

חברת פלאפון התהדרה החודש בספר תורה חדש, לאחר התערבותו של הרב שלמה רענן וארגון איילת השחר, סקירה על כך מופיעה בגליון.

פינת החדשות והכלכלה מופיעים כסדרם.

בברכת קייץ בריא, אליעזר היון, עורך.