דבר העורך, לחודש אדר

ביום כיפור האחרון התאספו בני קיבוץ גבע לתפילות היום הקדוש כמנהג המקום בשנים עשר השנים האחרונות. התפילה המרוממת והמרגשת תוארה גם בגליון זה, וגם בבמות רבות נוספות, אלא שבשנים האחרונות נוספה לה מעלה יתירה שלא היתה קודם לכן: הצטרפותו של הזמר והמלחין המוכר אלי פרידמן.

פרידמן שניחן בקול ייחודי, ובכישרון מוזיקלי יוצא דופן הצטרף לרב רענן ופעילי איילת השחר ונשא את משא התפילות להנאתם הרבה של המתפללים שזכו לחוויה רוחנית יוצאת דופן. גם בהמשך הצטרף פרידמן לפעילויות נוספות של ארגון איילת השחר וסייע לרב רענן בסיוריו בקיבוצים השונים. בגליון זה, בחרנו לשוחח עם האמן המיוחד הזה על בית הכנסת שלו, ועל היבטים נוספים סביב המוסד הקדוש.

הרב שלום ג'רבי, הגיע לפני 9 שנים ליישוב נופית שבגליל, וממקום שהיה כמעט מנוער מתורה ומצוות, הפך את בית הכנסת למקום משכנם של חמישים משפחות. בגליון זה יספר הרב על פעילותו ועל תכניותיו לקראת חג הפורים.

האם אדם שגנב ספר תורה ונתפס על ידי הגבאים, ראוי להימסר למשטרה? התשובה האינטואיטיבית היא שאכן כן, אלא שבפינת ההלכה מתברר כי הדבר אינו פשוט.

הגבאי דוד דוואק בטור משועשע אודות תפילתו במנין 'השטיבלאך' השכונתי בשבת קודש, ורבי אלון חאמי בקריאה נוקבת לקראת חג הפורים: במקום לתרום ל'רבנים' ולחצרות עתירי ממון, עדיף לתרום למשפחות נזקקות. הרב חאמי גם מעלה את עניין השמחה בבתי הכנסת לקראת החג הקרב.

בית הכנסת מוסאיוף הגיע לכותרות לאחר שדווח כי מס הכנסה פשט על המוסד הקדוש. האם אכן כך הדבר? 'מעט בית מקדש' שוחח בהרחבה עם עורך הדין המלווה את הפרשה ושמע ממנו גילויים חדשים.

פרק מרתק נוסף במלחמה מול בית הכנסת הרפורמי הראשון אי שם בתחילת המאה ה-19. פינת החדשות והכלכלה מופיעים כסדרם.

פורים שמח, אליעזר היון – עורך.