דבר העורך, אב תשע"ה

האדריכלות של בתי הכנסת הושפעה מסדרה ארוכה של גורמים, כאשר ביניהם ניצבת העובדה כי היו לא מעט אתרים בגלות בהם הגבילו הרשויות את בניית בית הכנסת היהודי במקום.

את הדברים הללו אומר ד"ר ראובן גפני, בשיחה החודשית שלו על בתי כנסת המתפרסמת בגליון 'מעט בית מקדש', והדברים כל נדמה רלוונטיים לימים אלו של 'שלשת השבועות' ו'תשעה באב'.

עם ישראל הגיע אמנם לארץ ישראל, ובתי כנסת נבנים בה לרוב, אך הגלות עדיין לא הסתיימה, יש מקומות רבים בעולם בהם בתי כנסת לא נבנים, נחרבים, ואפילו בארץ ישראל, לצערינו הרב, ישנם לא מעט יישובים, בהם אנו, אנשי עמותת איילת השחר, יכולים לספר, קיימת התנגדות לבניית בית כנסת או מקווה טהרה, כאשר בין המתנגדים נמצאים דווקא יהודים...

בגליון החודש בחרנו לראיין את חבר הכנסת מטעם הליכוד מיקי זוהר, ואת סיור בית הכנסת עשינו בבית הכנסת בעל ארון הקודש היפהפה 'גאולת ישראל' הסמוך לרחוב שיינקין בתל אביב.

עם ד"ר גפני כאמור שוחחנו עודות אדרכילות של בתי כנסת, לאורך ההיסטוריה, וגם כאן בארץ ישראל.

אמן הקליגרפיה יצחק בטאט סיפר לנו על יצירותיו, והגבאי דוד דוואק בטור על הטרנד החדש שפוקד את ישראל בשנים האחרונות לקראת תשעה באב: "הלילה לא לומדים תורה". רבי אלון חאמי, ברוח הימים האלו בטור הקורא לגבאים ולרבנים: הקפידו על שלום ואהבה בתוככי בית הכנסת.

פינת החדשות, רואה החשבון, וההלכה מופיעים כסדרם.

לסיום, אתר איגוד בתי הכנסת עוסק בהפקת סקר גדול סביב כל הקשור לבתי הכנסת, שיעור הביקור במקום, סוגי התרומות, מינונן ועוד.

הסקר ישלח בקרוב, ואנו נפרסמו ב"ה בכנסי הגבאים אותם נערוך בחודש אלול. נודה לכם וכלן על השתתפותכם.

חודש טוב.

אליעזר היון. עורך.