בין ירושלים לבתי כנסת: שיחה עם צייר היודאיקה אלכס לוין

אלכס לוין [39] הוא אחד האמנים המוערכים ביותר בתחום היודאיקה. את הקריירה האמנותית שלו החל כבר מגיל 6 כאשר התגורר ברוסיה. בבית הספר לאמנות בברית המועצות נחשב לוין לאחד התלמידים הטובים ביותר, אך כל קשר בינו לבין היהדות היה מקרי "היינו מנותקים מזה, כמו כל הגויים מסביב. לא ציירתי שום דבר שקשור ליהדות ולירושלים" אומר לוין ל'מקדש מעט'

בשנת 1990 כאשר הוא בן 15, עלה אלכס ומשפחתו לארץ ואז הוא החל לגלות את ישאל ואת יהדותו. "אני זוכר שעלינו לירושלים, יש שם תצפית בארמון הנציב ממנה רואים את כל הנוף של ירושלים. הייתי כל כך מוקסם. לא האמנתי שדבר כזה קיים. גיליתי את זה פעם ראשונה והרגשתי שזה מסר עבורי לצייר את התמונה הזו ולעשות את זה בצורה הכי מושלמת".

 

alex03 alex04 alex05 alex06 alex11 alex13
 

מאז, מצייר לוין תמונות של ירושלים, של בתי כנסת בירושלים, ושל יודאיקה בכלל. ציוריו מפורסמים בעולם כולו, ולא מכבר דווח באתר הידברות כי אחד מציוריו בו נראה הכותל המערבי ללא מסגד אל אקצא, פורסם בדף האוהדים בפייסבוק שלו, ו"זכה" לתגובות נרעשות ולהסתה מצד גורמים פרו-פלסטינאים. האשמות שקריות שוגרו להנהלת פייסבוק והגיעו אף לידיעתו של המנכ"ל– מארק צוקרברג. אך לוין, מצדו, לא חושב שהוא שגה.

 

"למרות שציוריי הצליחו להכעיס גורמים מוסלמים ואנטישמים, הם לא משקפים עמדה אנטי-פלסטינאית.אני לא שונא אף אדם. אני יהודי מאמין, והאמונה שלי אומרת שלעתיד לבוא ייבנה בית המקדש. מי שמכיר את עבודתי יודע שאני מקפיד לצייר דברים יהודיים מובהקים. אני אישית לא מסוגל לצייר מסגד במקום בו יהודים מאמינים שעתיד בית המקדש השלישי להיבנות. לכן, במקום מסגד אני משאיר מקום ריק - שתהיה תקווה לעם היהודי, ושלא יפסיק לצפות לגאולה".

בהמשך אגב, נסגר דף הפייסבוק ונפתח מחדש לאחר מסע לחצים מתומכים מרחבי העולם, כאשר מארק צוקרברג בכבודו ובעצמו התקשר ללוין כדי להתנצל על סגירת העמוד.

"ציורי על ירושלים מעסיקים ומגיעים לאנשים מכל העולם – יהודים ולא יהודים, שכן לכל אחד יש משהו בירושלים, חלק בעיר הנצח. כולם מבקשים לשים תמונה של העיר על קיר משרדם".

 

alex01 alex02 alex09 alex10 alex14
 

 

בתי כנסת באירופה

אלא שמלבד ציוריה של ירושלים צייר לוין גם בתי כנסת רבים וחיי קהילה. "יש לי סדרה של בתי כנסת. אני משתדל לצייר תמונות ולבנות קומפוזיציה בצורה כזו, שאני שם אנשים בכל פעם בבית כנסת אחר בעולם".

אלכס נעזר בספר המתאר את בתי הכנסת באירופה עוד קודם חורבנן והוא מנסה להחיות אותם מחדש באמצעות המכחול שלו. אבל גם בבית הכנסת הוא מצליח לשלב את אהבתו לירושלים ואחד מציוריו המפורסמים הוא 'בית כנסת החורבה': "נכנסתי לשם אחרי שהמקום שופץ. הייתי בהלם. בית הכנסת היה כל כך יפה. החלטתי לצייר אותו, והתמונה היום נמצאת אצל מי שתרם את שיפוץ בית הכנסת".

האם יש הבדל בין ציור בתי כנסת לציורים אחרים?

"אני מאד אוהב לצייר בתי כנסת, עם מתפללים ובלי מתפללים. חשוב לי לעשות את זה בצורה מאד מדוייקת. הציור ישקף את האנשים בדיוק כפי שהם היו נראים בבית הכנסת.  קשה לי להסביר למה, אבל אני מרגיש שאני חייב לצייר את זה".

 

alex07 alex08 alex12
 

 

כמה ציורים ציירת על בתי כנסת ומהו האהוב עליך?

אינני יודע כמה ציורים ציירתי בכלל... אני מצייר ולא סופר... אני חושב שצור בית הכנסת החורבה אהוב עלי מאד, אבל גם בית הכנסת בכפר חב"ד. בכלל אני מאד אוהב את בית הכנסת הזה. שוב קשה להסביר. אני מרגיש שיש שם אווירה מאד שונה. נכנסתי לשם עשיתי רישומים ראשוניים וכיום כולם מכירים אותם שם, ואני גם לומד שם מידי פעם. התמונה של בית הכנסת של חב"ד הופיע בלוח השנה של תנועת ערכים.

ליצירת קשר: 052-846-9590

האתר של אלכס לוין: http://www.artlevin.com/