החדשות בבתי הכנסת

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

רגעים עצובים שעברו החודש על בתי הכנסת 

בית הכנסת ששרד 40 פינויים קרס בסופה

נזקי סערת השלגים ברובם הולכים ונשכחים ואולם בקרית ארבע נמשכים המאמצים לשקם את בית הכנסת 'חזון דוד' שקרס בעיצומם.

על בית הכנסת, הקריסה ופרויקט ההצלה והשיקום סיפר ביומן ערוץ 7 גבאי בית הכנסת יעקב אייכנשטיין. "אנחנו מברכים על גשמי הברכה", מקפיד אייכנשטיין לפתוח את דבריו בטרם הוא מספר על הקריסה המוחלטת של בית הכנסת על קירותיו ועימם הציוד והריהוט שנתרמו למקום. עם זאת הוא מספר כי באורח פלא או בהשגחה פרטית ישירה שום ספר מספרי בית הכנסת לא נפגע, "הם יצאו יבשים", הוא מספר.

בין השאר, מציין אייכנשטיין, מדובר בסט תלמוד ששרד את השואה ונתרם על ידי ניצול שואה. עוד הוא מספר על ארון הקודש שנפל והגיע כמעט עד הקרקע אך ספרי התורה שבו לא נפגעו. ,ארון הקודש הוא כספת מובנית. הוא התהפך בסופה והספרים נשארו בתוכו. הוא נפל עד קרוב לרצפה ונבלם על קרש עץ קטן. חששנו להרים את הארון, ניסינו להביא טרקטור אבל לא הייתה גישה למקום והארון נשאר כך. בערב שבת כשהגענו לתפילת מנחה כמה מהמתפללים הציעו שננסה להרים את הארון. ניסו והצליחו. הספרים שבפנים התגלו יבשים".

מגייסים תרומות: החל שיקום בית הכנסת חזון דוד שקרס בשלג

חזון דוד הוקם לפני 12 שנים בעקבות אובדן השליטה בציר בגישה למערת המכפלה ששיאו היה שני פיגועי רצח ביום אחד. בית הכנסת נהרס יותר מ-30 פעמים והוקם כל פעם מחדש. בשנים האחרונות הממשלה הניחה למקום, אשר הפך לבית כנסת תוסס לבני כל העדות. כדי לא להתעמת עם הצבא, לא הוקם מבנה של קבע, אלא מבנה ארעי. לפני שבועיים המבנה קרס בשלג. עבודות השיקום בעצומן. הגבאים פתחו במגבית חירום. אנא הרתמו גם אתם למשימה, הרימו תרומה נכבדה לבנין הארץ והעבירו את הקישור לחבריכם! תרומות ניתן להעביר בדואר, לחשבון הבנק ובאמצעות כרטיס אשראי. הפרטים המלאים באתר בית הכנסת חזון דוד. קישור לאתר בית הכנסת חזון דוד

 

ולרגעים שמחים יותר

לונדון: יוקם בית כנסת לזכר הילד נחום צבי פוטאש ע"ה

קהילת חב"ד בלונדון עדיין באבל, אחרי פטירתו הפתאומית של הילד נחום צבי פוטאש ע"ה, שנפטר בשבוע שעבר.
גופתו של הילד הוחזרה רק כעת, לאחר שעברה בדיקות מקיפות, ובהלוויה השתתפו מאות איש, אנ"ש ותמימים, לצד מאות מבני הקהילה.
לפני הלוויה הכריזו מנהלי הבית הכנסת שבו התפלל הילד, על מבצע גיוס כספים כדי שסוף סוף יהיה מבנה קבוע לקהילה בגולדרס גרין, שיקרא "בית נחום צבי" ע"ש הילד החמוד שאהב לבוא לבית הכנסת.

 

"צעד בונה אמון" בדמשק: המורדים מאבטחים בית כנסת

אנשי "הקואליציה הסורית הדמוקרטית בסוריה" טוענים כי הם שומרים על בית כנסת בדמשק. בעבר דווח כי בית הכנסת שבשכונת ג'ובר נהרס בפעולות של קיצונים איסלמיסטים, אולם כעת מתברר שבית הכנסת שלם וכי תכולתו וספרי התורה שהיו בו הועברו למקום מבטחים, כך עולה מחלופת מסרים בין נציגי התושבים לבין מוטי כהנא - יהודי ישראלי-אמריקני, וחבורה נוספת של ישראלים, שהגיעה לידי ה"טיימס אוף אינדיה". לטענת גורמי האופוזיציה, בית הכנסת מאובטח 24 שעות ביממה.

כהנא, שעומד זה זמן רב בקשר עם גורמים שונים באופוזיציה הסורית בעקבות מה שהוא מגדיר כ"טבח הבלתי פוסק באזרחים", הצליח בשבוע שעבר לקבל תמונות מעודכנות מבית הכנסת בג'ובר, שרק לפני שבוע פורסם כי הושחת על ידי פעילי אל-קאעדה ושספרי התורה שבו הושמדו. בתמונות נראה בבירור בית הכנסת כשהוא עומד על תילו ותכולתו שלמה, על אף שכמה מספסליו הפוכים. המקומיים ששלחו את התמונות תלו במקום שלטים ועליהם שמו של מוטי, כהוכחה לעיתוי הצילום.

 

המעגל נסגר: היתד מחורבות בית-הכנסת הוחזר לקהילה

זה קרה בשנת תנש"א. וולדימיר (וועלוועלע) גולדשטיין, הלך בבוקר יום כיפור לבדו למקום בו שכנו חורבות בית הכנסת של טיומן. הוא עמד שם בין הקירות ההרוסות תחת כיפת השמים, משום שהגג כולו קרס. כשסיים את תפילתו. רכן לעבר הקרקע שם מצא שלושה יתדות ברזל שהחזיקו בזמנו את התקרה. היום הוא העניק את אחד היתדות לשליח

 

בית כנסת חדש בחומת שמואל

כ-2000 מתושבי הר חומה הגיעו לטקס חנוכת בית כנסת חדש שהוקם בשכונת חומת שמואל - הר חומה בירושלים.בית הכנסת, אותו הקים ציון חסיד, בעל חברת הנדל"ן "האחים חסיד", נותן מענה מסוים למצוקת בתי הכנסת הקשה בשכונה הירושלמית.

האירוע נפתח בתהלוכת הכנסת ספר תורה שהחלה מרחוב הרב משה כלפון הכהן עד לבית הכנסת החדש, בה השתתפו בין היתר ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, חבר המועצה מאיר תורג'מן, רבנים וראשי הקהילה. נושא בתי הכנסת בשכונת הר חומה נחשב לנושא טעון. בשכונה, שהוקמה בסוף שנות ה-90, מתגוררים כיום למעלה מ-24,000 איש ומתוכננות לקום בה עוד מאות יחידות דיור חדשות בשנים הבאות.

 

שלושה בתי כנסת נחנכו בחנוכה במוסקבה

בסימן "מוסיף והולך", נחנכו במהלך ימי חג החנוכה, שלושה בתי כנסת במוסקבה בירת רוסיה, במעמדים מרגשים וסוחפים, בראשות רבה הראשי של רוסיה הרב לאזאר.בית הכנסת הראשון שנחנך, שוכן בתוככי כותלי בית הכלא "בוטירסקי" במרכז מוסקבה. בית כנסת זה שופץ וחודש בהשקעה ניכרת, בשיתוף פעולה מלא עם רשויות הכלא, בעזרתו ובהשתדלותו של הרב אהרן גורביץ, רב השב"ס וצבא רוסיה. הרב גורביץ פועל רבות במשך כל ימות השנה, למען רווחתם הרוחנית והגשמית של החיילים והאסירים היהודיים ברוסיה.

בית הכנסת השני נבנה בשכונת "לוברצי", מתרומת הנגיד ר' אלכסנדר מעדז'בוסקי, והוא ינוהל ע"י הרב יגאל ברוורמן, שייסד בו מנייני תפילה, שיעורי תורה, ופעילות לכל בני המשפחות היהודיות באזור ובסביבה. בית הכנסת השלישי נחנך בשכונת "וויקובסקי" בבניין מוסד "חמ"ה", מתרומת מר ברוך קפלן, ויופעל למען יהודי הסביבה ע"י הרב דוד קארפאוו, מוותיקי הפעילים במוסקבה למען יהודי רוסיה.

 

בערב מפואר: נחנך בית הכנסת המרכזי ברמת אביב ג'

בערב מפואר ומהודר נחנך בית הכנסת המרכזי ברמת אביב ג'. את האירוע כיבדו בנוכחותם ונשאו דברים הרב חיים יוסף גינזבורג שליח הרבי ומנהל המוסדות, הרב אפרים מרזל-רב בית הכנסת, הרב יהודה ליפש, ר' אלון דביר מנהל בית הכנסת, מר עמי גרינברג יו"ר ועד השכונה ומנהל המרכז המסחרי. האירוע הונחה בטוב טעם על ידי גילי שושן. את החנוכיה הדליק האדריכל מר שלום דוידוביץ. תזמורתו של דניאל זמיר וקייטרינג של ערן דרור לבנון

 

מעניין

בית כנסת של עגלונים/של צעירים – האם זה ראוי?

גם במחוזותינו, כן, אצלנו בבית, הסיפור הוא די מביך; פעם ידענו, שלבית הכנסת בליל שבת קודש הלכו ביחד, הסבא הבן, הנכד הנין. כיום, קיימת תופעה חדשנית בציבור החרדי, שלפחות לדידי היא די מוזרה , קוראים לזה "בית כנסת לצעירים'. בעולם הגדול, שולט הפתגם; "העולם שייך לצעירים". ואילו בישיבות ובכלל בחוגים של שלומי אמוני ישראל, חזון נפרץ ומלבב הוא שבני תשחורת תרים אחרי קרבתו של 'משפיע' זקן. וככל שהוא זקן יותר – עדיף, שהרי הוא זכה לראות את גדולי הצדיקים, גדולי החסידים של הדור הקודם, והם ראו את מצוקי ארץ שקדמו להם, וכן הלאה.

 

השטח הצמוד לבית הכנסת

כמעט כל הגורמים מכירים בצורך להקים לבית-הכנסת הגדול "אהל יעקב" אולם קטן שיאכלס את האורחים הרבים המגיעים לבית-התפילה המרכזי של זכרון-יעקב ולמרות שכבר הוגשו התוכניות להקמתו, עדיין יש מי שמתנגד לתוכנית.

סיפור הזה מזכיר לוותיקי המתפללים בבית- הכנסת הגדול "אהל יעקב" את תקופת השלטון התורכי: אז, לפני 126 שנים, הצליחו המייסדים להערים על השלטון העות'ומני ולהקים את מבנה בית-הכנסת בטענה שמדובר במקום שמיועד לשמש דיר או רפת ומאחר שהחוק התורכי לא אפשר הריסת מבנה בעל גג, הזדרזו מייסדי זכרון-יעקב להעמיד את המבנה על תילו ומאז היה לבית-התפילה המרכזי של הישוב.התורכים כבר לא כאן ואפילו החוק העות'ומני בוטל, אבל נראה ששום דבר עקרוני בעצם לא השתנה.

 

ליגת בתי הכנסת הגיעה לחיפה

בשעה טובה, ליגת בתי הכנסת בכדורסל הגיעה גם לחיפה. אחרי שרצה בירושלים, פ"ת, גבעת שמואל, רחובות מודיעין ועוד ריכוזים דתיים, מגיע טורניר הכדורסל של בתי הכנסת או בשמו הרשמי 'ליגת הקהילות הדתיות' גם לעיר הצפונית. הסניף המקומי הוא פרי עמלם של כמה שחקנים חיפאים שהחליטו להרים את הכפפה ולייצר ליגה חיפאית עם דגש על ספורטיביות וזיקה קהילתית. שש קבוצות נרשמו לליגה, שתיים מהן מקרית שמואל, שלוש מבתי הכנסת בנווה שאנן ואחת משכונת אחוזה בכרמל.

 

רסקו: זיקת הנאה בחניון בית הכנסת

רסקו עתרה לבית המשפט בתגובה לעתירת עמותת בית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי בתל אביב לפינויה מהחניון שבמתחם בית הכנסת רסקו מבקשת להורות על רישום זיקת הנאה לטובתה בשטחי החניה ובדרך המעבר למשרדיה.

 

חריגות בניה אסורות גם כשבונים בית כנסת

עמותת שירת הים, עמותה אשר מקימה בימים אלה את בית הכנסת שבשכונת גלי ים, הגישה בקשה דחופה לעיכוב הריסה של מבנה בגודל 43 מטרים שהקימה העמותה בכניסה לבית הכנסת אותו היא בונה.על פי הבקשה מודה העמותה כי למבנה שהוקם אין היתר בנייה, אך טוענת כי היתר כזה יתבקש מהעירייה בעתיד ומאחר והמבנה אינו פוגע בדרך הציבורית, יש סיכויים גדולים שהיתר כזה יתקבל. העירייה מצידה טענה כי למבנה שנבנה, לא זו בלבד שאין היתר, אלא שסיכויי קבלתו של ההיתר נמוכים במיוחד לאור מהותו של השטח, שטח לבנייני ציבור, אולם שאינו שייך לבית הכנסת וזה למעשה השתלט עליו.