מה ארע החודש בבתי הכנסת בארץ ובעולם טבת

 

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

מתגייסים להקמת בית כנסת לזכרו של לוחם הימ"מ בעל עיטור המופת, רנ"ג פסקל אברהמי ז"ל

"מרגש אותנו לראות כיצד עם ישראל מתגייס ותורם כדי להנציח את זכר בננו, פסקל אברהמי ז"ל, שנפל בעת מילוי תפקידו מירי מחבלים", כך אמרו ניקול ואליהו אברהמי, הוריו של פסקל ז"ל, כששמעו על פרוייקט גיוס ההמונים לטובת הנצחת שמו של בנם והקמת בית כנסת לזכרו.לוחם הימ"מ רנ"ג פסקל אברהמי הי"ד – הי"ד נולד בצרפת ועלה לארץ בשנת 1977. בשנת 1985 התגייס לימ"מ והוכשר כלוחם וצלף. ב-1990 קיבל את עיטור האומץ על חיסול יחידת מחבלים וב-1995 קיבל את עיטור המופת, כשהסתער על שלושה מחבלים שהיו בדרכם לפיגוע. בנוסף היה שותף בכוח הפריצה ל"אוטובוס האמהות" בחברון שם הסתער לבדו על 4 מחבלים והרג את כולם.

ב -18.8.2011 נהרג רנ"ג פסקל אברהמי, מירי מחבלים מגבול ישראל-מצרים בזמן שאבטח כוחות סילוק פצצות שעבדו בזירה. רנ"ג אברהמי נהרג בגיל 49, והיה מוותיקי הלוחמים ביחידה, עם שירות רציף של 26 שנה כלוחם בימ"מ.

ביה"כ יפסיק לברך זוגות חד מיניים

בית כנסת אורתודוקסי-ליברלי מוביל בעיר ניו יורק יחדל ממנהגו, להודיע על "נישואים" חד מיניים ולברך את הזוגות, לאחר שהתקבלה דרישה ברוח זו מארגון ה-OU.ה- (OU (Orthodox Unionהוא איגוד בתי הכנסת האורתודוקסיים הגדול ביותר בארה"ב.

בית הכנסת Hebrew Instituteבריברדייל שבצפון רובע ברונקס החליט על שינוי המדיניות אחר שה-OUפרסם את עמדתו בנושא, בתגובה לתלונות שהתקבלו מבתי כנסת אחרים, פחות ליברליים, החברים בארגון."עמדתו החד משמעית של ה-OUהיא שלתמוך או לחגוג התנהגות שההלכה אוסרת עליה, היא בלתי ראויה באופן יסודי", הודיע הארגון. "לפיכך, מתן ברכה או עידוד ממסדיים (מפורשים או משתמעים) של כל התנהגות המנוגדת להלכה היא פעולה שאסר לאף בית כנסת אורתודוקסי להתיר".

תעלומת "בית כנסת בוזגלו": אין כניסה למתפללים

שלט בחזית הכניסה לבית מספר 14 ברחוב ויצמן מטריד את השכנים בסביבה. על השלט מופיעות המילים: "בית כנסת בוזגלו – שמעון חביבה ואסתר בוזגלו ז"ל". מלבד השלט, אין סממנים נוספים לקיומו של בית כנסת בבית הפרטי, ולדברי השכנים לא מתקיימות בו תפילות או פעילות דתית אחרת והם אף מספרים כי בעלת הבית אינה מכניסה איש ל"בית הכנסת".

"עוברי אורח דופקים אצלנו בדלתות ושואלים על בית הכנסת ומתי נפתח, וכשאנו מפנים אותם אל בעלת הבית, היא יוצאת ומגרשת אותם", אומרים הדיירים ומוסיפים: "פנינו לעירייה, הם הגיעו ומסרו שהנושא בטיפול אך השלט נשאר על כנו ומדובר במטרד ממשי".אחת השכנות מבקשת לציין: "מדובר על שילוט דמה שייתכן שבגינו מקבלים בעלי הבית פטור או הנחה כלשהי מארנונה. פניתי עשרות פעמים לעירייה בבקשה שיסירו את השלט, אך בעלת הבית מציבה בכל פעם שלט חדש וחוזר חלילה. השלט מטעה את הציבור כי אין במקום שום בית כנסת".

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "במקום לא פועל בית כנסת, אלא מדובר בבית מגורים שמשלם ארנונה ככל בתי המגורים בעיר. אין מדובר בשלט מסחרי אלא בשלט שהוצב על ידי דיירי הבית לשם הנצחת בני משפחתם".קרוליין, בת המשפחה מהבית ברחוב ויצמן 14, מסרה: "תגובת העירייה מדברת בעד עצמה – מדובר בבית פרטי. פועל פה בית כנסת כבר 30 שנה. אין איסור לתלות שלטים על הבית וכרגע אין מתפללים בבית הכנסת בשל בעיית ביוב קשה בבית".

לראשונה: מלון כשר בקרקובהכולל בית כנסת ומעליות שבת

מלון "פולין" הנמצא בסמוך לשדה התעופה בקרקוב מציע לאורחים 38 חדרים ומטבח עם אוכל כשר בהשגחת הרב הראשי של פולין, מיכאל שודריך.כמו כן יוכלו האורחים להתפלל בבית הכנסת שהוקם בתוך בית המלון, ולהשתמש במעליות שבת על מנת שלא לחלל את היום הקדוש. מנהל בית המלון, אלי זולקוס, סיפר לסוכנות הידיעות JTAכי בעתיד מתכננים בעלי בית המלון להקים בתוכו גם מקווה.

 

לדברי זולקוס, עלות חדר בבית המלון הכשר תעמוד על 45 דולרים יחד עם ארוחת בוקר, כאשר בית המלון יציע לאורחים שרותי הסעות אל מרכז העיר ואל הרובע היהודי של קרקוב. יש לציין כי גם בית המלון "הולידיי אין" בקרקוב מציע לאורחיו אוכל כשר לפי הזמנה מראש, בהשגחת הרב של חב"ד בקרקוב אליעזר גור-ארי, אולם ללא בית כנסת או מעליות שבת.

הקיבוץ חנך בית-כנסת לזכר תמר אריאל

בקיבוץ שדה נחמיה נחנך השבוע בית כנסת חדש לזכרה של תמר אריאל ז"ל, הנווטת הדתייה הראשונה בשיתוף עמותת איילת השחר.ראו כתבה מורחבת על כך בגליון האחרון.

שבדיה: 3 נעצרו בחשד להשלכת בקבוקי תבערה לבית כנסת

המשטרה בשבדיה עצרה הבוקר (ראשון) שלושה חשודים בהשלכת בקבוקי תבערה אמש לעבר בית כנסת בעיר גטבורג, בשעה שבמקום הייתה קבוצה צעירים יהודים. אחת הנערות שהייתה במקום סיפרה לכלי תקשורת מקומיים כי כ-20 רעולי פנים השליכו חפצים בוערים לעבר הבניין. הנערים נדרשו להתחבא בקומת הקרקע של המבנה. כוחות הכיבוי אמרו כי בעקבות השלכת בקבוקי התבערה פרצה דליקה בין המכוניות שהיו בחניית בית הכנסת. לא היו נפגעים באירוע.

ביום שישי צעדו מאות בני אדם בעיר מאלמו בדרום שבדיה והפגינו נגד ההכרה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל. הם קראו לפתוח באינתיפאדה והכריזו "אנו נירה ביהודים".

טיול שבועי ביישוב בו התושבים ויתרו על הכל וביקשו בית כנסת

מזכרת בתיה – או עקרון, כפי שהיה שמה המקורי, הוקמה בשנת 1883. שיתוף פעולה ייחודי בין הרב שמואל מוהליבר לבין "הנדיב הידוע", הברון רוטשילד, הביא ל"כנון מושב בארץ הקודש, לעובדי אדמה בנעוריהם, שיש לאל ידם לפרנס עצמם מעבודתם בשדה".

מול גן הברון ניבט "המשוריין", הנקשר אל תקופת המצור על ירושלים, עת חלק מן השיירות, אשר ניסו לפרוץ הסגר, חנו במושבה ונעזרו בתושבים, מי לתיקון כלי לרכב וכלי הנשק ומי לאירוח ביתי. בית הכנסת המרכזי של המושבה היה מתנת הפרידה של הברון מן המייסדים. בביקורו האחרון בשנת 1925 פנה אל התושבים ושאל במה יחפצו. התושבים לא היססו, הם לא שאלו בתים רחבים או שוורים חזקים, אלא בית כנסת חדש, בו יוכלו להתפלל. בבית כנסת זה עומד עדיין ארון הקודש, אשר ניבנה וגולף ע"י אהרון זליג לוויטה, נגר אומן שהתגורר במקום. כיום בית הכנסת בשיפוץ והתפילה הועברה לבית הברון.

חנוכת בית כנסת והכנסת ספר תורה בתחנת המשטרה

תחנת משטרת השכונות בדרום תל אביב חנכה ברוב פאר והדר בית הכנסת עם חגיגת הכנסת ספר תורה ביוזמת רב משטרת מחוז ת"א, רפ"ק אליהו קב וסגן המפקד רפ"ק דוד מלכה.קציני ושוטרי מחוז תל אביב רחב יפתח רקדו לכבודה של תורה יחד עם תושבי השכונה כשבראשם מפקד המחוז ניצב משה צ'יקו אדרי, סגנו תת-ניצב יוסי בכר, מפקד מרחב יפתח נצ"מ דוד פילו ומפקד תחנת שכונות סנ"צ יוסי פטיטו.

ספר התורה יצא מבית הכנסת של הרב עזרא טרב, רב שכונת התקווה, שאף נטל חלק בשמחה.בטרם השמחה קיבל רב מחוז ת"א את ברכת הדרך ממרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי.