דבר העורך חשוון

חז"ל מספרים שבשעה שנחרב בית המקדש, נתפזרו אבנים לפינות שונות ברחבי העולם כאשר מכל אבן כזו נבנה לימים בית מקדש מעט הלא הוא בית הכנסת שלנו. את המדרש הזה, מצטט רבי אלון חאמי, בעל מדור היעוץ הקבוע כשהפעם הוא מגיע עם רעיון מהפכני: גיוס כספים תחת הכותרת 'מחזירי אבני בית המקדש' כשהכוונה היא כי עם הסכומים שיאספו יעשו שימוש בבניין בית המקדש השלישי שיבנה במהרה בימינו אמן.

זהו אינו רעיון הזוי או חסר בסיס, שכן למאמינים האמיתיים בגאולה העתידים העשוייה להיות בכל רגע נדמה שבקשה כזו היא אך טריוויאלית. אנו מצטרפים לקריאתו של הרב והיועץ המסור ומצפים עמו לבנינו של בית הבחירה בימינו בקרוב.

למערכת הגיעה שאלה משפטית אודות אשה המבקשת להתפלל בבית הכנסת בו נשאו את תפילתם קרוביה זצ"ל, והיא מבקשת לדעת האם תוכל לדרוש מן הגבאים לפתוח את בית הכנסת בימות החול לאחר שזה החל לפתוח את שעריו רק בשבת. מלבד הייעוץ המשפטי שניתן לנו על ידי משפטן ביקשנו גם להביע עמדה ערכית.

חבר הכנסת הנמרץ והפעיל מטעם תנועת ש"ס מיכאל מלכיאלי כיבד אותנו בראיון החודש וסיפר אודות בית הכנסת 'הפרטי' שלו.

בעיר טרונדהיים שבנורווגיה קיים בית כנסת בן למעלה ממאה שנים. עד לפני שנים ספורות היה בית הכנסת הצפוני בעולם. מר מאיר בן חור ביקר במקום, צילם והביא לנו את סיפורו המרתק של בית כנסת נדיר ומיוחד זה שעבר את תלאותיה של המלחמה הנאצית.

פרק מיוחד נוסף בסוגיית מקהלת בית הכנסת ביהדות מערב אירופה והפעם המקהלה בבית הכנסת של הרש"ר הירש – מנהיג יהדות מערב אירופה במאה ה-19.

הרב רפאל קרסניצקי מעמותת 'איילת השחר'

הגבאי בבלוגו בסיפור ומוסר השכל בצידו על התארגנות בבית הכנסת שאינה בהכרח חיובית, ופינות ההלכה הכלכלה והחדשות מופיעים כסדרם.

בברכת חורף בריא, אליעזר היון, עורך.