חדשות בתי בתי הכנסת, שבט

כמידי חודש מוגשים לכם הידיעות והחדשות שארעו עם בתי הכנסת השונים בארץ ובעולם. רגעים שמחים יותר ושמחים פחות, וגם הצעות לסיורים, סיקור ארועים, ועוד. הרשימה פתוחה ודינמית וכל המעוניין מוזמן להוסיף, להגיב, או להעיר.

 

במצרים: קריאות להקמת בית כנסת לצד המסגד והכנסיה במתחם השלטון החדש

אחד מחכמי מוסד אל-אזהר במצרים מבקש מהנשיא סיסי להקים בית כנסת במתחם השלטון החדש שיוקם בשנים הקרובות מחוץ לקהיר. "זו יוזמה נכונה", הסביר מומחה ההלכה המצרי ד"ר אחמד כרִימה את הצעתו. הוא קרא להקים מסגד, כנסייה ובית כנסת זה לצד זה, ולתת לכל אחד מהם שם דומה - "מצרים של שלום". לפני שנתיים הורה הנשיא סיסי להקים בירה מינהלית חדשה בפאתי קהיר. אתמול הוא הכריז, כי ייבנו בה גם מסגד וכנסייה.

אבסורד: בגלל שכתוב 'בית מדרש' ולא 'בית כנסת' אין פטור מארנונה

ועדת הכספים של הכנסת, בראשותו של יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, דנה היום  בהצעת החוק של ח"כ יואב בן צור לתיקון פקודת מיסי העירייה, אשר יעניק פטור מלא מארנונה לבתי מדרש וישיבות.

על פי הפרשנות כיום לחוק הקיים, רק בתי כנסת אשר עיקר פעילותם היא לתפילות בלבד פטורים מארנונה – אך בתי כנסת בהם מתקיימים גם שיעורי תורה ופעילות תורנית או ישיבות שמתקיימים בהם גם תפילות ישלמו ארנונה בשלמות, ואת זה באה הצעת החוק לתקן, כך שכל בתי הכנסת ייהנו מהנחה הכתובה בחוק.

לראשונה מזה 500 שנה: בית כנסת יוקם בסיציליה

לראשונה מאז הגירוש היהודי מסיציליה לפני 524 שנים, ב-12 בינואר, 1493, יתאספו מחר (חמישי) מאות מתושבי פאלרמו והסביבה כדי לחגוג אירוע מיוחד: ההעברה הרשמית של הבעלות על מתחם שנמצא בבעלות הכנסייה והמנזר של סנט ניקולו טולנטינו, שיושב על חורבות בית הכנסת הגדול של פאלרמו לידי הקהילה יהודית המקומית. ההעברה מתבצעת בהמשך לבקשה של ארגון שבי ישראל ו- ISSE- המכון הסיציליאני למדעי היהדות.

מסירת המתחם תתקיים מחר שהוא גם יום השנה לגירוש יהודי סיציליה, בטקס רשמי שבו יכריז הארכיבישופ של פאלרמו, קורדו לורפיש, על החזרת המתחם שנבנה על חורבות בית הכנסת העתיק בעיר לקהילה היהודית בעיר לאחר 524 שנים שבהן לא התקיימו שום חיים יהודים בעיר. בטקס צפויים להשתתף כמו כן מאות צאצאי אנוסים מרחבי סיציליה המבקשים להתחקות אחר שורשיהם היהודיים.

המדינה: פלסטינים שבשטחם הוקם בית כנסת נדרשו לשלם ארנונה בניגוד לחוק

המדינה הודיעה בחודש שעבר בתשובתה לבג"ץ כי לקרית ארבע אין סמכות לגבות ארנונה משני אחים פלסטינים שאדמתם וביתו של אחד מהם הוכנסו לתחום השיפוט של ההתנחלות, ושעל שטחם בנו מתנחלים בית כנסת.

הודעות החיוב נשלחו לבעלי הקרקע לאחר שעתרו לבג"ץ, שהרשויות יסלקו משטחם את המבנה הבלתי חוקי שהקימו תושבי ההתנחלות. לפי המועצה, היא למדה לראשונה שהשטח שבבעלות האחים הפלסטינים נמצא בתחום השיפוט שלה רק מתשובת המדינה לאותה עתירה. אבל בתגובת המדינה לעתירה החדשה שהגישו האחים, נגד חיובם במס, מציינת הפרקליטות שיש לשים לב "לחוסר ניקיון הכפיים (של קרית ארבע), שבהוצאת דרישות החיוב בנסיבות בהן הוצאו".

התקדמות להקמת בית כנסת בשכונת הפארק בעיר חדרה

בסיור עבודה שנערך ביום ראשון שעבר בשכונת הפארק בחדרה, התקדם באופן משמעותי הליך בניית בית הכנסת בשכונת הפארק בחדרה. בפגישה השתתפו ראש העיר מר צביקה גנדלמן, המשנה לראש העיר בועז ביטון, חבר הנהלת העיר הרב בן ציון נורדמן, חבר הנהלת העיר עו"ד אליהו בוסקילה, חבר הנהלת העיר עו"ד יניב דרי, מהנדס העיר נועם גרייף, מנכ"ל החברה הכלכלית עופר מלכה, עוזר ראש העיר גיורא שחר ואישי ציבור נוספים.

שכונת פארק חדרה היא שכונה יוקרתית בת למעלה מ-2,000 יחידות דיור, הנבנית במתחם המשלב צמודי קרקע עם בנייה רוויה ומציעה סביבה ירוקה ובטוחה להולכי רגל, עם איזון מושלם בין שטחי מגורים, שטחים פתוחים, מבני ציבור ומסחר. כמות השטחים הציבוריים הפתוחים לנפש בשכונה, עולה בהרבה על המקובל בשכונות אחרות.

מרגש: בית כנסת נחנך לזכר השוטר שנרצח אתמול

בית כנסת חדש נחנך היום (חמישי) בבסיס משמר הגבול. בית הכנסת קרוי על שמם של שני לוחמי מג"ב וכן על שמו של השוטר ארז לוי שנרצח אתמול בפיגוע הדריסה. על הקמת בית הכנסת אחראית עמותת 'החייל שלי' והיא הקימה אותו בעלות של 100 אלף שקלים.

פנחס שאער, יו"ר העמותה, הסביר כי לפני טקס חנוכת הבית דובר על כך שבית הכנסת ייקרא על שם לוחמת מג"ב הדר כהן שנרצחה בפיגוע בשער שכם, ועל שמם של רון סיידו ואבי גרונוב – לוחמי מג"ב שנפטרו בעת שירותם. "לפני תחילת הטקס שמענו שהיה פיגוע", הוא ציין, "ולאחר שהתבשרנו ששוטר משטרת ישראל נרצח, הבנו כולנו שבית הכנסת צריך להיקרא גם על שמו. הטקס קיבל משמעות של שמחה מהולה בעצב".

הצתת בית כנסת: ביקורת לגיטימית?!

משהו רקוב בממלכת וופרטאל, עיר תעשייתית במערב גרמניה. בית המשפט המחוזי בעיר קבע לאחרונה שהצתת בית הכנסת בעיר ב־2014, במהלך מבצע צוק איתן, לא היתה מעשה אנטישמי. שלושת המציתים, ממוצא ערבי, שעל פי קביעת השופטים בסך הכל רצו "למשוך תשומת לב לסכסוך בעזה", לא יישבו מאחורי סורג ובריח.

צריך הרבה יצירתיות - או שמא ניתוק מן המציאות - כדי לטעון שהפגיעה בבית כנסת אינה אנטישמיות. ובגרמניה, שבה בתי הכנסת היו לקורבן סמלי ומשמעותי כל כך של האנטישמיות הנאצית - זו עזות מצח ממדרגה ראשונה. למציתים הרי לא היה כל סכסוך עם מי מבאי בית הכנסת. אתר הפגיעה נבחר על ידיהם, כי בעיניהם - ובעיני כל אדם אחר - בית כנסת מסמל את העם היהודי. הם חיפשו ביטוי לשנאה יוקדת כלפי עם ישראל ומדינתו, ולכן באו להצית מקום התכנסות ותפילה יהודי דווקא.

ילד נפל מגג בית כנסת בבני ברק, מצבו קשה

לד כבן 8 נפל בצהרי יום השבת מגג בבית הכנסת הגדול בבני ברק ונפצע באורח קשה. מתנדבים שהוזעקו לזירה העניקו לילד טיפול רפואי ראשוני לאחריו פונה לבית החולים. על פי ההערכות, הילד שיחק על גג בית הכנסת ממנו נפל.

מאיר חכמון, מתנדב איחוד הצלה שהגיע ראשון לזירה, סיפר בצאת השבת: "הגיעו לביתי שבסמוך לבית הכנסת ואמרו לי כי ילד נפל מגובה. כשהגעתי למקום נתקלתי בילד שסובל מחבלות ופציעות בראשו ובגפיו לאחר שנפל מגג בית הכנסת עליו שיחק".