ממשיכיו של רבי שלמה קרליבך

כאשר באים אנו לדון ולסקר את 'ממשיכיו' של קרליבך, ניתן לקבוע כי המאפיין המרכזי ביותר שלהם הוא שרובם המוחלט כלל לא הכירו אותו...

זה אומר הרבה מאד. זה בעיקר אומר משהו על התופעה, ואומר משהו על החברה בה אנו חיים ובה פעל רבי שלמה.

העובדה שיש לאיש כל כך הרבה ממשיכים, לא נובעת מכך שאלו הכירו אותו, התרשמו מהכריזמה שלו ושואפים להמשיך את סט הפעולות שלו, לא! הם ממשיכים את האגדה של קרליבך וזה אומר שהוא היה הרבה יותר מאשר עוד מנגן ומספר סיפורים ותורות חסידויות. הוא הרבה יותר מסך כל החלקים שנקראים 'קרליבך'.

ההמשכיות הזו מוכיחה כי הוא מציג אלטרנטיבה של זהות יהודית ובעיני זה מה שהופך אותו לכל כך רלוונטי היום. צריך לזכור, מניני קרליבך בבית הכנסת הם לא  כזו סנסציה. אם לא היו שרים את הניגונים שלו היו שרים ניגונים של אי מי אחר. אבל תורת קרליבך, ההליכה בדרכו והעמוק של מנייני קרליבך וממשיכיו מוכיחים כי האיש הביא עמדה דתית אחרת, חליפית בעיקר לזו הליטאית.

ההצלחה שלו הרבה יותר גדולה מהאיש, וגם הבשורה שלו יותר גדולה מהאיש. הוא  הביא הוויה דתית אחרת, צורה אחרת של קיום דתי. אחד הפילוסופים הגדולים – קנט, דיבר הרבה על 'הכלליות', על כך שהאינדוודואל נעלם בסבך הכללים. אם יש דילמה האם להציל את ילדך או להציל אדם זר, השיוקלים צריכים להיות כללים ועקרוניים ולא פרסונליים. אין אינדוודואליות בעבודת המידות המוסר ואלוקות. זו גם תפיסה ליבוביציאנית מובהקת. קרליבך אפשר לומר היה ההיפך הגמור מזה. להיות דתי אותנטי, להיות מי שאתה. אי  אפשר שלא להבין את התפיסה הזו על רקע התקופה בה חי ופעל שלמה קרליבך. אם אדם נורמלי לא יצא לצורך העניין עם כובע אדום מהבית כי זה לא מסתדר עם הנורמה וזה בכלל משונה, קרליבך לא יראה את הכובע האדום. אם אתה חש שאתה צריך לצאת עם כובע אדום, קרליבך יראה את האדם שמולו, את הנשמה שלו, ואם היא כוללת כובע אדום – שיהיה כובע אדום.

אבקש לחדד: החסידות גם כן התחילה בכריזמה גדולה, חידוש גדול, אבל אחרי כמה דורות נהיה מיסוד. זו תופעה מוכרת ממהפכות גדולות. אצל קרליבך לא יכול להיות מיסוד, הכריזמה ממשיכה, בגלל שאין מוסד. בנקודה הזו הוא דומה לברסלב. אין רבי היום שממשיך את קרליבך, או מוסד מסודר שמפיץ את תורתו.

זו הסיבה שיש כל כך הרבה ממשיכים.

אני לא רואה את קרליבך עומד בפני עצמו כחסידות, או כתנועה שמאגדת את החיים מתחילתם לסופם, אבל היא כן נותנת כאמור הוויה דתית אחרת שרבים מאד מהצעירים וגם המבוגרים מוצאים בה את מקומם בכל הקשור למוטיב היהודי בחייהם.

כעת אסקור כמה ממשיכיו של רבי שלמה, אם כי מטבע הדברים הם רבים ולא ניתן להעמיק בכל אחד מהם, ועוד חזון למועד, בגליונות הרבים ב"ה.

אהרן רזאל: נולד בשנת 1974, יוצר ומוזיקאי, למד בבית הספר ליד האקדמיה למוזיקה בירושלים, וגם בצה"ל שירת כמעבד מוזיקלי בחיל החינוך. ההשכלה המוזיקלית שלו כוללת תואר שני במוזיקה. בהמשך חזר בתשובה, ונחשב לאחד מהראשונים שיצרו 'מוזיקה יהודית מקורית' – סגנון שכולל היום רבים כמו שולי רנד, יוני גנות, אודי דוידי, ועוד.

רזאל נחשב בעיני רבים לאחד ממשיכיו של קרליבך, הוא גם הופיע עם חיים דוד סרצ'יק ושלמה כץ, וגם הוציא אתם את האלבום 'שושנה' ובו ניגונים מיוחדים של קרליבך שלא הוכרו עד אז.

כמו כן הוציא סימפול [שילוב קטע משיר אחר] בשיר שנקרא 'שיחת לילה עם רב שלמה' ובו מחשבותיו של רזאל על רבי שלמה ממנו שאב כל כך הרבה. בשיר מופיעים המילים 'מה הסוד של רב שלמה'? ויש שם גם ייחוס לאחד משיריו של ליאונרד כהן [ההמעיל הכחול המפורסם של הנמען אליו, כשרזאל מזכיר את ה'וסט' של רבי שלמה]. הנה קישור לשיר המרגש:

https://www.youtube.com/watch?v=AMtP4fnpAVo

חיים דוד סרצ'יק: נולד בשנת 1953 למשפחה חילונית ביוהנסבורג, שירת בצבא דרום אפקירה ולאחר שחיפש משמעות רוחנית לחייו עלה לישראל וערב אחד נקלע להופעה של רבי שלמה. סרצ'יק התחבר אליו. הוא מצא חוברת נגינה בגיטרה שכללה שירים של קרליבך, למד אותם, ולאחר אחת ההופעות של קרליבך ניגש אליו והתייעץ אתו על דרכו בחיים.

קרליבך שלח אותו ללמוד בישיבת התפוצות בה לימד הוא עצמו, ובשנים הבאות למד שם, וגם הופיע עם קרליבך ביחד ולבד.

יצחק מאיר: נולד בשנת 1981, בנו של הרב אליאב מאיר ואחיו של איש התקשורת ידידיה מאיר.

למד בישיבות ליטאיות אך בהמשך נתפס לתורת החסידות כמו לתורה הרב קוק והחל לעסוק במוזיקה.

הוא אחד הראשונים שהחלו לקיים ערבי סליחות במנגינות – תופעה שהקנתה לו את המעמד כממשיכו של קרליבך, והוא גם מספר סיפורים חסידיים, ומשלב פעולה עם אמנים שונים מקשת רחבה של המוזיקה הישראלית. מאיר עצמו מודע לכך כי יש שמחשיבים אותו כממשיכו של קרליבך אך באחד הראיונות אמר כי המרחק ביניהם הוא רב.

יהודה גרין:מתגורר בארה"ב, מקיים מסיבות מלווה מלכה שנמשכות שעות ארוכות. הטישים שהוא עורך בשילוב המזויקה והסיפורים הקנו לו קהל חסידים גדול, ויש הרבה הוראים בו את אחד ממשיכיו הגדולים והמובהקים של קרליבך. הוא גם זכה להכיר את קרליבך עצמו.

גרין מקיים ערבי סליחות בחו"ל בהשתתפות אלפי אנשים, כאשר הוא מדגיש כי ההשראה לכך היא ממורו ורבו הרוחני רבי שלמה.

הנה אחד השירים שלו במחווה לרבי שלמה:

https://www.youtube.com/watch?v=8hxHEBklKzo

ממשיכים נוספים עליהם ארחיב לכשיורחב:

חזקי סופר, הרב שלמה כץ, נפתלי קמפה, שמוליק גריינמן, זלמן שטוב.